03.04.2017 13:47

Mercedes klasy A świętuje 20-lecie

Mercedes klasy A to odpowiedź na wprowadzenie do produkcji Audi A3. Pierwsza generacja W168 była produkowana w latach 1997-2004.

Mercedes klasy A świętuje 20-lecie
foto: materiały prasowe

Przedprodukcyjny model o nazwie Vision A 93 zadebiutował w 1997 roku w Genewie. Od razu zyskał duży rozgłos. Wkrótce pierwsze egzemplarze trafiły do klientów, a także do dziennikarzy motoryzacyjnych. Ci ostatni obnażyli jego ogromne słabości. Szwedzi udowodnili, że najmniejszy Mercedes nie prowadził się najlepiej, o czym świadczył oblany z kretesem test łosia. Producent ze Stuttgartu szybko zareagował i wprowadził zmiany w zawieszeniu oraz wyposażył klasę A w standardowy system ESP.

Auto mimo relatywnie niewielkich rozmiarów, oferowało dużo przestrzeni we wnętrzu – do 1340 litrów po złożeniu tylnych siedzeń i do 1740 litrów po wyjęciu siedzenia pasażera przedniego rzędu. Do maja 2004 skusiło się na ten model aż 1,1 milion osób. Jeszcze w tym samym roku wprowadzono następcę – W169, produkowanego do 2012 roku. Na trzecią generację trzeba było poczekać do 2012. W176 jest bezpośrednim konkurentem Audi A3, BMW serii 1 i Lexusa CT. Dzieli jedną platformę z klasą B, CLA i GLA. W stosunku do swoich poprzedników, ostatnie wcielenie klasy A jest niższe i bardziej sportowe. W ofercie znajdziemy nawet pełnokrwistą odmianę 45 AMG 4MATIC.

Najmocniejszy wariant w Polsce kosztuje od 188 200 zł. Dysponuje 2-litrową jednostką o mocy 381 KM, osiąganych przy 6000 obr./min, która w 2016 roku wygrała w swojej kategorii konkurs na International Engine of the Year. Maksymalny moment obrotowy w wysokości 450 Nm – – dostępny w zakresie 2250-5000 obr./min. – trafia na obie osie za pośrednictwem napędu AMG Performance 4Matic i 7-stopniowej przekładni DCT SPEEDSHIFT AMG. Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,2 s i potrafi osiągnąć ograniczoną elektronicznie prędkość 250 km/h.

A 45 może zostać wyposażone w samoblokujący się mechanizm różnicowy AMG na przedniej osi, układ jezdny AMG RIDE CONTROL z 2-stopniową adaptacyjną regulacją amortyzacji, układ chłodzenia AMG z dodatkową chłodnicą wodną we wnęce koła oraz układ wydechowy o zmiennych parametrach.

Według zapewnień niemieckiej marki, obecnie opracowywana jest czwarta generacja tego modelu.

Tagi: #Galeria #Mercedes #News