28.02.2017 09:04

O ile reflektory stały się efektywniejsze na przestrzeni 100 lat?

Ford postanowił uzmysłowić ludziom jak na przestrzeni 100 lat producenci z branży motoryzacyjnej zwiększyli wydajność świateł w samochodach.

O ile reflektory stały się efektywniejsze na przestrzeni 100 lat?
foto: materiały prasowe

Większość osób, szczególnie tych młodszych, nie ma punktu odniesienia. Wynika to z tego, że zwyczajnie nie mieli oni okazji jeździć starszymi pojazdami po zmroku, dlatego nie są oni w stanie docenić tego, jak dobre są współczesne reflektory, o czym wspomniał Michael Koherr, inżynier zajmujący się światłami w Fordzie:

"

Biorąc pod uwagę postęp technologii w tej dziedzinie, udało nam się wyjść ze średniowiecza. To niesamowite jak te zasadnicze zmiany przyczyniły się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy. Odeszliśmy już od wychwalanych świec do efektywnych i wydajnych ksenonów oraz świateł LED. W przyszłości zobaczymy więcej super-jasnych LED-ów w samochodach, które rzeczywiście pomogą kierowcom zachować czujność podczas podróży. Już teraz widoczność po zmroku jest znacznie lepsza w stosunku do tego, co było. To jak porównywanie dnia do nocy. "

Samochody musiały zostać dopracowane także pod tym względem, chociażby zważywszy na fakt, że wraz z postępem technologicznym stały się one znacznie szybsze. Co za tym idzie – ludzie podróżują z wyższymi prędkościami. I to właśnie dlatego tak istotne jest to, by po zmroku mieć dobrą widoczność, by móc zawczasu zareagować na zagrożenie, minimalizując ryzyko doprowadzenia do kolizji.

Pierwsze pojazdy rzeczywiście korzystały z zapalanych ręcznie lampionów. Nie były one używane w takim stopniu do oświetlania drogi, raczej miały sprawiać, by to pojazd był widoczny przez innych. Wczesne oświetlenie elektryczne przyniosło znaczną poprawę, przy czym tego rodzaju rozwiązanie nawet nie umywa się do dzisiejszych standardów. Różnice najlepiej obrazują zdjęcia Forda:

W rolach głównych wystąpiły między innymi takie auta jak Ford Model T z 1908, Ford Model Y z 1932, Ford Anglia z 1966, Ford Fiesta z 1976, Ford Mondeo z 1994 oraz najnowszy Ford Mustang. Na wszystkich zdjęciach rowerzysta znajduje się 12 metrów od pojazdu.

Mateusz Struk
Tagi: #Duperele #Galeria