02.02.2016 13:07

System EyeSight Subaru zmniejszył liczbę wypadków o 62%

Japoński producent samochodów przeanalizował dane dotyczące kolizji z udziałem Subaru wyprodukowanych w latach 2010-2014.

System EyeSight Subaru zmniejszył liczbę wypadków o 62%
foto: materiały prasowe

Okazuje się, że liczba wypadków aut wyposażonych w antykolizyjny system EyeSight znacząco zmalała. Aż o 62% zmniejszyła się liczba kolizji w ogóle. Z kolei 84% rzadziej samochody marki Subaru uderzały w tył poprzedzających pojazdów. Odnotowano także spadek liczby wypadków z udziałem pieszych – o 49%. Jak to działa?

EyeSight zachowuje się jak cyfrowa „druga para oczu”, która obserwuje drogę na podstawie trójwymiarowego obrazu (z kamery stereoskopowej). Czuwa przy tym nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów. Obraz przetwarzany jest pod kątem wykrywania różnorakich obiektów – pojazdów, pieszych, motocyklistów, rowerzystów – na drodze, uwzględniając także ich prędkość poruszania się i odległość od samochodu.

W momencie wykrycia potencjalnego niebezpieczeństwa, system ostrzega kierowcę. W krytycznej sytuacji może nawet samoistnie zahamować samochód w celu uniknięcia kolizji. 

Z dobrodziejstwa systemu korzystają także adaptacyjny tempomat oraz asystent pasa ruchu. W tym pierwszym przypadku, gdy kamera stereoskopowa wykryje inny pojazd poruszający się kolidującym torem jazdy, system dostosuje prędkość i odległość, sterując pracą silnika, skrzyni biegów i hamulców. Funkcja adaptacyjnego tempomatu działa od prędkości 0 do 180 km/h.

O bezpieczeństwo dba także antykolizyjne zarządzanie przepustnicą. Jeśli samochód stoi przodem do przeszkody – a przez pomyłkę zamiast biegu wstecznego włączony jest „Drive” – prowadzący po wciśnięciu pedału gazu zostanie ostrzeżony przez EyeSight. Kierowca usłyszy sygnały dźwiękowe i informacje na wyświetlaczu, dysponując ograniczoną przy tym mocą silnika. Sama funkcja została zaprojektowana tak, aby maksymalnie zwiększyć szansę na uniknięcie omyłkowego wjechania w przeszkodę.

Jednak EyeSight ma pewne wady. Jest zdolny wyłącznie do wykrywania obiektów o wysokości większej niż metr. A sam producent ostrzega, że przedkolizyjne hamowanie awaryjne może nie zadziałać w różnych sytuacjach. Jego prawidłowe funkcjonowanie jest zależne od różnicy prędkości między obiektami, jego wysokości i innych warunków.

Subaru twierdzi, że EyeSight to jeden z tych systemów, które pomogły Outbackowi uzyskać notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP. Działanie wszystkich urządzeń asystujących oceniono na 73%.

Tagi: #Duperele #Subaru