15.04.2016 13:38

Volvo XC90 kradnie energię od innych samochodów

Zdaniem szwedzkiego producenta samochodów, jego Volvo XC90 drugiej generacji to pierwszy na świecie pojazd, który jest napędzany przez jednostkę spalinową, energię elektryczną i inne pojazdy…

Volvo XC90 kradnie energię od innych samochodów
foto: kadr z wideo

Jakkolwiek dziwnie to nie brzmi, Volvo dopięło swego i udowodniło, że istotnie tak jest, tworząc reklamę pod hasłem „Highway Robbery”, sugerująca że mamy do czynienia z autostradowym rozbojem w biały dzień. Duma skandynawskiej motoryzacji chce przez to powiedzieć, że ma zamiar rozwijać technologię alternatywnego dla silników spalinowych napędu. Co prawda Szwedzi są dalecy od seryjnej produkcji aut kradnących energię od innych uczestników dróg. Zamiast tego inwestują w hybrydy, a w planach mają nawet opracowanie w pełni elektrycznego samochodu.

Na potrzeby celów marketingowych stworzono specjalną platformę – składającą się z rurek wypełnionych wodą – która umożliwia pozyskiwanie energii od innych samochodów. W momencie, w którym samochód najeżdża na maty, następuje sprężenie, dzięki któremu w sposób hydrauliczny woda trafia do systemu pozyskującego w ten sposób energię elektryczną, zasilającą akumulator XC90 o dodatkową energię.

Niczego niespodziewający się podróżni za przejechanie po platformie byli nagradzani możliwie spersonalizowanymi podziękowaniami, które wyświetlały się na interaktywnym billboardzie. System bowiem zaprogramowano tak, by rozpoznawał markę samochodu i jego kolor. W ten sposób generował takie napisy jak: „Dziękuje niebieski Volkswagenie; Podziękowania dla Jeepa za zwiększenie zasięgu; Wyrazy wdzięczności dla czarnego Audi”. Jeśli miał trudności, ograniczał się do tekstu „Dziękuję za przejeżdżanie obok”.

Głównym bohaterem akcji jest flagowy SUV Volvo XC90 w odmianie T8 opracowanej w tzw. technologii Twin Engine. Z tego tandemu – w ramach którego współpracują ze sobą motor benzynowy i jednostka elektryczna – inżynierom udało wykrzesać się 400 KM osiąganych przy 5700 obr./min. Maksymalny moment obrotowy w wysokości 640 Nm dostępny jest w zakresie 2200-4500 obr./min. i przenoszony na obie osie za pośrednictwem automatycznej przekładni o 8 przełożeniach.

Auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w 5,6 s i potrafi rozpędzić się do 230 km/h. Producent obiecuje średnie zużycie na poziomie 2,1 l/100 km – co niestety można sobie włożyć między bajki. Przy normalnej eksploatacji osiągnięcie takiego rezultatu jest wręcz niemożliwe. Ten rezultat osiągnięto w warunkach laboratoryjnych, przy optymalnej prędkości oraz pełnym wykorzystaniu zasięgu oferowanego przez jednostkę elektryczną.

Jak Wam się podoba przedsięwzięcie Volvo?

Tagi: #Duperele #Volvo