22.05.2017 14:10

Wybuch 500 konnego silnika Hondy Civic w trakcie strojenia na hamowni

Strojenie silnika wymaga ogromnej wiedzy ludzi od chip tuningu, oraz dobrego przygotowania hamowni. Podczas strojenia Hondy Civic ewidentnie coś poszło nie tak.

Wybuch 500 konnego silnika Hondy Civic w trakcie strojenia na hamowni
foto: kadr z wideo

Profesjonalne warsztaty samochodowe, zajmujące się kompleksową budową aut do motorsportu posiadają hamownię. Jest to specjalnie pomieszczenie, bądź oddzielna hala, ze stanowiskiem pomiarowym umożliwiającym sprawdzenie, oraz pozyskanie niezbędnych danych wyznaczających osiągi silnika tj:

  • moment obrotowy
  • prędkość obrotowa
  • zużycie paliwa

Przykład aut wykorzystywanych podczas Driftingowych Mistrzostw Polski pokazuje, jak każda zmiana w silniku wymaga korekty jego pracy przy pomocy hamowni. Znamy wiele przypadków, w których złe wystrojenie silnika skutkowało jego wybuchem w kluczowym momencie zawodów.

Nie inaczej było podczas strojenia Hondy Civic wyposażonej w silnik generujący moc 500 koni mechanicznych.Tym razem błąd popełnił specjalista od hamowni. Nie zadbał o dostateczne schłodzenie silnika podczas jazdy na rolkach. Skutki były łatwe do przewidzenia. Silnik przy dużej temperaturze uległ awarii. Na nagraniu w zwolnionym tempie widać jak pod wpływem obciążenia silnik nie wytrzymuje.

Budowa profesjonalnej hamowni zaczyna się od ok. 500 tysięcy złotych. W trakcie jej budowania trzeba pamiętać o dobrym wygłuszeniu (sąsiedzi będą wdzięczni), oraz co najważniejsze o dobrych wiatrakach. Te ostatnie mają dwie funkcje. Po pierwsze pomagają w oczyszczeniu powietrza ze spalin produkowanych przez auta, a po drugie ustawione przodem do maski samochodu schładzają je.

500 koni mechanicznych nie jest wynikiem, który powinien uszkodzić silnik. Błąd hamowni jest tutaj ewidentny. Znamy przypadki hamowni wyspecjalizowanych w hamowaniu aut nawet 1000 konnych. Każda z nich duży nacisk stawia na bezpieczeństwo, oraz odpowiednie zabezpieczenie samochodu przed uszkodzeniem.

Tych błędów nie popełnił Patryk. O jego pasji do motoryzacji i projekcie stworzenia Lanosa Turbo pisaliśmy tutaj.

Aleksandra Kopka
Tagi: #chip tuning #Hamownia #Honda #Honda Civic #strojenie silnika