02.08.2016 09:47

Zużywa równowartość 0,009 l/100 km – to rekordzista Guinnessa

Mały pojazd opracowany przez zespół techniczny uniwersytetu w Monachium robi nie lada wrażenie swoim niskim zapotrzebowaniem na energię elektryczną.

Zużywa równowartość 0,009 l/100 km – to rekordzista Guinnessa
foto: materiały prasowe

Zadebiutował jako TUfast eLi14. To mały, jednoosobowy, trójkołowy pojazd o specyficznej stylistyce, w której forma ma za zadanie spełniać ściśle określone funkcje. Auto zaprojektowano dwa lata temu z myślą o ówczesnej edycji Shell Eco Marathon. Jednak dopiero teraz TUfast osiągnął status rekordzisty, co zawdzięcza zmodernizowanemu silnikowi, ulepszonym podzespołom oraz nowemu zestawowi opon.

Pojazd oparto o samonośne nadwozie wykonane z włókna węglowego, dzięki czemu legitymuje się wyjątkowo niską masą własną wyrażaną 23 kilogramami. Jak przystało na auto stawiające na ekonomię, a nie osiągi, eLi14 jest w stanie rozwinąć raczej skromną maksymalną prędkość 25 km/h.

Za to zużycie „paliwa” imponuje. Żeby dać lepsze pojęcie o tym, jak niesamowicie ekonomiczny jest ten pojazd, obliczono, że jego zapotrzebowanie na energię wynosi równowartość 0,009 l/100 km benzyny, czyli 81,16 Wh/100 km. Taki wynik osiągnięto podczas rekordowej próby na torze testowym Audi. Za sterami auta zasiadła Lisa Kugler. Zatem teoretycznie, możliwe byłoby pokonanie na litrze paliwa 95 aż 10956 kilometrów!

Platforma, z myślą o której został opracowany ten pojazd – czyli Eco Shell Marathon – to cykliczna impreza odbywająca się od 1985 roku. Wtedy zwycięzcom pierwszej edycji udało się uzyskać spalanie pozwalające na jednym litrze paliwa pokonać dystans 680 kilometrów. Na przestrzeni tych wszystkich lat bardzo dużo się zmieniło. Dzięki alternatywnym paliwom, napędom, technologii druku 3D, jeden z zespołów osiągnął wynik pozwalający na przejechanie 3771 kilometrów na jednym litrze paliwa.

Drużyny mają możliwość startu w jednej z dwóch kategorii – Urban Concept i Prototype. Pojazdy biorące udział w tej pierwszej kategorii muszą spełniać wymogi uprawniające do poruszania się w ruchu ulicznym. Z kolei dla tych drugich nie przewidziano niemalże żadnych ograniczeń – chodzi wyłącznie o osiągnięcie jak najlepszego wyniku. Dlatego też bolidy wyróżniają się aerodynamiczną sylwetką oraz niską masą własną. Kompletnie za to znaczenia nie mają komfort podróży oraz praktyczność.

Jednak wbrew pozorom sama rywalizacja nie jest próbą wytrzymałościową. Dystans jaki bolid jest w stanie pokonać na litrze paliwa oblicza się na podstawie jednej z 4 prób polegających na pokonaniu 16,113 kilometrów na torze ulicznym w czasie krótszym niż 39 minut.

Co sądzicie o tym wyniku?

Tagi: #Duperele #Galeria