22.04.2016 15:45

28 kwietnia 2016 ruszy budowa nowego odcinka „zakopianki”

Mediolańska firma Salini Impregilo 28 kwietnia 2018 rozpocznie prace nad nowym fragmentem odcinka S7 między Skomielną Białą i Rabką Zdrój – poinformowała „Polska Agencja Prasowa”.

28 kwietnia 2016 ruszy budowa nowego odcinka „zakopianki”
foto: Jozwiak / East News

Rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Iwona Mikrut – oznajmiła, że za 6,1-kilometrowy odcinek Włosi zainkasują ponad 615 milionów złotych. Czas na realizację projektu wynosi 22 miesiące od momentu zawarcia umowy w marcu 2016 roku, w ramach której Salini Impregilo udzieliła 10-letniej gwarancji jakości.

Jednak nim ruszą prace na całego, zostaną przedsięwzięte odpowiednie czynności przygotowawcze – chodzi o wykarczowanie pni po wyciętych drzewach oraz sprawdzenie przez saperów czy przypadkiem gdzieś nie znajdują się jakieś materiały wybuchowe. Następnie mają być wybudowane dwujezdniowe drogi wraz z dwoma węzłami – Skomielna Biała i Zabornia. Na tym pierwszym będą zjazdy na Wadowice i na Nowy Sącz, a na tym drugim – na Nowy Targ i Chyżne.

Jednak przed włoską firmą stoją pewne wyzwania, wynikające z górzystego ukształtowania terenu. Okazuje się, że ponad jedna trzecia odcinka drogi ekspresowej – a dokładniej 2,3 kilometra – poprowadzona będzie na wiaduktach. Powstanie ich łącznie 17, przy czym najdłuższy ma liczyć 992 metry. Ponadto zbudowane zostaną także 4 mosty przy węźle Skomielna, przy których ma być uruchomione Miejsce Obsługi Podróżnych Zbójecka Góra.

Co ciekawe, górski fragment „ekspresówki” S7 od Lubnia do Rabki podzielono na trzy osobne przetargi. Wykonawcą 7,6-kilometrowego odcinka pomiędzy Lubniem a Naprawą zostało polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD SA z Warszawy i Atlis-Holding z Kijowa. Przedsiębiorstwa zadeklarowały wykonanie objętych umową prac w 22 miesięce od zawarcia umowy, za kwotę 522 mln złotych.

Z kolei budową trzykilometrowego odcinka tunelu pomiędzy Naprawą i Skomielną Białą ma się zająć inne włoskie przedsiębiorstwo – Astaldi. Inwestycja pochłonie 696 mln złotych i według umowy ma zostać zrealizowana w 54 miesiące.

Droga krajowa nr 7 jest jednym z istotniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce – rozciąga się od Gdańska, po Rabkę-Zdrój. Ma długość aż 720 kilometrów. Nową drogę ekspresową zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77 – poinformował „PAP”.

Obecnie „zakopianka” jest przeważnie zakorkowana – nie zapewnia bowiem wystarczającej przepustowości szczególnie w okresach wypoczynkowych, podczas świąt, kiedy to ogromne rzesze osób wybierają się do Zakopanego. 

Tagi: #News