04.01.2016 14:23

Bugatti Chiron coraz bliżej debiutu

Francuska marka będąca w rękach Volkswagena życzy wszystkim spokojnego i pomyślnego nowego roku. Przy okazji obiecuje, że zaprezentuje Chirona w marcu 2016 na targach motoryzacyjnych w Genewie.

Bugatti Chiron coraz bliżej debiutu
foto: materiały prasowe

To ma być najpotężniejszy, najszybszy i najbardziej luksusowy supersportowy, seryjnie produkowany samochód na świecie. Jego klip promocyjny zatytułowano „Przełamywanie nowych wymiarów”:

Prędkościomierz Chirona wyskalowano do 500 km/h, a jego 16-cylindrowy silnik sprzężony z 7-biegową skrzynią DSG produkować ma około 1500 KM i 1500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Osiągnięcie pierwszych 100 km/h będzie trwać mniej niż 2,2 s, a prędkość maksymalna oscylować wokół 467 km/h. Za opracowanie specjalnego ogumienia do tego supersportowego samochodu odpowiedzialny jest Michelin.

Bugatti zamierza wyprodukować 500 aut, po 100 sztuk rocznie. Już teraz na nowy pojazd ponad 130 osób złożyło zamówienia. Auto ma kosztować ponad 2,5 mln euro.

Nowy model tej francuskiej marki będzie bezpośednim następcą legendarnego, zasłużonego Veyrona, zaprojektowanego przez Jozefa Kabana i produkowanego w latach 2005-2015. Samochód ten mierzył 4,46 m długości, 2 m szerokości i tylko 1,2 m wysokości przy rozstawie osi wyrażanym w 2,71 m. Napędzany był silnikiem 8.0 W16 o mocy 1001 lub 1184 KM w wersji Super Sport.

Moment obrotowy trafiał na obie osie za pośrednictwem dwusprzęgłowej, 7-biegowej przekładni automatycznej. Przy wadze 1888 kg, stosunek mocy do masy wynosił 530 KM na tonę. Aktywny, tylny spojler wpływał na współczynnik oporu powietrza (od 0,36 do 0,41 Cx) oraz pośrednio na prześwit (od 6,5 do 12,5 cm).

Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2015 roku zaprezentowano ostatni egzemplarz Veyrona o nazwie LaFinale. W 10-letnim cyklu produkcyjnym stworzono zaledwie 450 pojazdów. Każdy z nich kosztował ponad 1,2 mln euro. Wymiana samej skrzyni biegów to wydatek około 500 tys. zł, a specjalne opony Michelin PAX kosztują ponad 100 tys. zł za komplet.

Zapewne nowy Chiron będzie nie tylko najszybszym, najmocniejszym i najbardziej luksusowym, ale także jednym z najdroższych w utrzymaniu pojazdów.

Tagi: #Bugatti #News