24.10.2016 10:56

JLR i Ford opracują system optymalizujący jazdę w mieście

Zatrzymywanie się przed sygnalizacją świetlną w oczekiwaniu na zapalenie się zielonego światła może stać się przeszłością, dzięki technologii zaprezentowanej przez Forda i firmę Jaguar Land Rover, współpracującymi nad projektem UK Autodrive.

JLR i Ford opracują system optymalizujący jazdę w mieście
foto: materiały prasowe

Tzw. „czerwona fala” jest jedną z tych rzeczy, które najbardziej irytują kierowców. Ruszamy na zielonym świetle, tylko po to, by za paręset metrów znowu się zatrzymać przed sygnalizatorem. To powoduje u wielu osób frustrację i niewątpliwie jest czystą stratą czasu. Pomóc w uporaniu się z tym problemem ma rozwiązanie opracowywane przy współpracy Forda i JLR. „Green Light Optimal Speed Advisory” zapewnia łączność między pojazdem a sygnalizacją świetlną znajdującą się na trasie pojazdu.

Na podstawie uzyskanych informacji, auto oblicza z jaką optymalną prędkością należy podróżować tak, by móc jechać bez zatrzymywania się, przejeżdżając skrzyżowania z sygnalizacją na zielonym świetle. Zdaniem Christiana Ressa, inżyniera w Ford Research and Advanced Engineering, nadzorującego Driver Assist Technologies:

"

Umożliwienie kierowcom poruszanie się w mieście na tzw. zielonej fali oznacza płynniejszą podróż i pozwala na zwiększenie przepustowości ruchu, przy jednoczesnej znacznej redukcji emisji dwutlenku węgla oraz zużycia paliwa. "

Co ciekawe, obie firmy na tym rozwiązaniu nie poprzestają. Ich współpraca ma na celu stworzenie systemu Electronic Emergency Brake Light Assist, który będzie w stanie zareagować na nagłe hamowanie poprzedzającego pojazdu, nawet jeśli nie jest on widoczny. Zastosowanie tego rodzaju technologii miałoby mieć szczególnie zbawienny wpływ na bezpieczeństwo na drodze podczas niekorzystnych warunków pogodowych, w tym niedostatecznej widoczności. System miałby również pomóc w zapobieganiu karambolom.

Sam JLR pracuje także nad technologią umożliwiającą automatyczne wyprzedzanie wolniej jadących pojazdów na wielopasmowych drogach. Do tego Brytyjczycy inwestują bardzo dużo pieniędzy w rozwój autonomicznych technologii. Na przestrzeni najbliższych 4 lat, Jaguar Land Rover planuje wyprodukować 100 prototypowych modeli, w tym Land Rovery korzystające z autonomicznych systemów off-roadowych, o czym wspomniał Tony Harper, szef działu ds. badań i rozwoju:

"

Jesteśmy świadomi potencjału tych technologii, które odegrają ogromną rolę w samochodach przyszłości na całym świecie. Dotychczas skupiliśmy się na komunikacji między pojazdami marek Jaguar i Land Rover, wspólnych planach w opracowywaniu technologii łączności i systemów autonomicznych, tak by auta współpracowały ze sobą. "

Jesteście gotowi na technologie przyszłości?

Tagi: #Ford #Land Rover #News