23.02.2017 10:24

Kolejne wzrosty cen paliw

Polska Izba Paliw Płynnych poinformowała o średnich detalicznych cen paliw na polskich stacjach. Ukształtowały się one na poziomie 4,64 zł/l za olej napędowy, 4,77 zł/l benzyny 95-oktanowej, 5,11 zł/l Pb98 i 2,24 zł/l za autogaz.

Kolejne wzrosty cen paliw
foto: materiały prasowe

Oznacza to wzrost o 2 gr/l w stosunku do notowań z 15 lutego 2017 roku dla wszystkich podstawowych rodzajów paliw. Najtańszy olej napędowy znajdziemy w województwie śląskim – 4,56 zł/l, a najdroższy w zachodniopomorskim – 4,75 zł/l. W ciągu 7 dni największe zmiany odnotowano w małopolskim, gdzie eksploatacja auta wyposażonego w silnik wysokoprężny kosztuje średnio o 5 gr więcej za każdy spalony litr.

Benzyna najtańsza jest w województwie łódzkim, gdzie średnie ceny utrzymują się na poziomie 4,69 zł/l, najdroższe w zachodniopomorskim – 4,88 zł/l. O 5 groszy zdrożało w pomorskim przy średniej 4,78 zł/l.

Za autogaz przyjdzie nam zapłacić 2,19 zł/l w śląskim, gdzie na tankowaniu zaoszczędzimy najwięcej. Z kolei najłatwiej uszczuplić portfele w zachodniopomorskim z ceną 2,33 zł/l. Największe dysproporcje odnotowano w podkarpackim (4 gr/l) przy średniej 2,21 zł/l.

W hurcie polskich rafinerii kolejne podwyżki, o czym poinformowała Polska Izba Paliw Płynnych:

"

Dziś w hurcie polskich rafinerii benzyna drożeje średnio 13 zł na metrze sześciennym, a olej napędowy 12 zł/m3. Przypomnijmy, że między środą, 8 lutego a sobotą, 11 lutego 2017 r. ceny benzyny w obu polskich rafineriach wzrosły średnio 68 zł/m3. Od połowy listopada, gdy ogłoszono plany cięć wydobycia przez OPEC, cena ropy Brent wzrosła o 25%, a ceny paliw gotowych na rynku ARA o 20%. W tym czasie w PKN Orlen benzyna zanotowała w hurcie +11%, a olej napędowy 8%. "

Jest jednak też dobra wiadomość. Zważywszy na sytuację na rynkach światowych ropy Brent, w najbliższym czasie spodziewać się możemy obniżek w polskich rafineriach i na stacjach.

Co ciekawe, z raportu LeasePlan CarCost Index, najtańsze ceny benzyny są w Rosji, a oleju napędowego – w Polsce. Przy czym warto pamiętać, że to, ile zapłacimy za każdy litr paliwa, nie powinien być decydujący przy wyborze stacji. W dłuższej perspektywie możemy więcej stracić, niż zaoszczędzić przy tankowaniu złej jakości mieszanki. Punktem odniesienia może być test olejów napędowych lub dane zgromadzone przez UOKiK.

Ile wydajesz miesięcznie na paliwo?

Mateusz Struk
Tagi: #News