23.02.2017 10:24

Kolejne wzrosty cen paliw

Polska Izba Paliw Płynnych poinformowała o średnich detalicznych cen paliw na polskich stacjach. Ukształtowały się one na poziomie 4,64 zł/l za olej napędowy, 4,77 zł/l benzyny 95-oktanowej, 5,11 zł/l Pb98 i 2,24 zł/l za autogaz.

Kolejne wzrosty cen paliw
foto: materiały prasowe

Oznacza to wzrost o 2 gr/l w stosunku do notowań z 15 lutego 2017 roku dla wszystkich podstawowych rodzajów paliw. Najtańszy olej napędowy znajdziemy w województwie śląskim – 4,56 zł/l, a najdroższy w zachodniopomorskim – 4,75 zł/l. W ciągu 7 dni największe zmiany odnotowano w małopolskim, gdzie eksploatacja auta wyposażonego w silnik wysokoprężny kosztuje średnio o 5 gr więcej za każdy spalony litr.

Benzyna najtańsza jest w województwie łódzkim, gdzie średnie ceny utrzymują się na poziomie 4,69 zł/l, najdroższe w zachodniopomorskim – 4,88 zł/l. O 5 groszy zdrożało w pomorskim przy średniej 4,78 zł/l.

Za autogaz przyjdzie nam zapłacić 2,19 zł/l w śląskim, gdzie na tankowaniu zaoszczędzimy najwięcej. Z kolei najłatwiej uszczuplić portfele w zachodniopomorskim z ceną 2,33 zł/l. Największe dysproporcje odnotowano w podkarpackim (4 gr/l) przy średniej 2,21 zł/l.

W hurcie polskich rafinerii kolejne podwyżki, o czym poinformowała Polska Izba Paliw Płynnych:

"

Dziś w hurcie polskich rafinerii benzyna drożeje średnio 13 zł na metrze sześciennym, a olej napędowy 12 zł/m3. Przypomnijmy, że między środą, 8 lutego a sobotą, 11 lutego 2017 r. ceny benzyny w obu polskich rafineriach wzrosły średnio 68 zł/m3. Od połowy listopada, gdy ogłoszono plany cięć wydobycia przez OPEC, cena ropy Brent wzrosła o 25%, a ceny paliw gotowych na rynku ARA o 20%. W tym czasie w PKN Orlen benzyna zanotowała w hurcie +11%, a olej napędowy 8%. "

Jest jednak też dobra wiadomość. Zważywszy na sytuację na rynkach światowych ropy Brent, w najbliższym czasie spodziewać się możemy obniżek w polskich rafineriach i na stacjach.

Co ciekawe, z raportu LeasePlan CarCost Index, najtańsze ceny benzyny są w Rosji, a oleju napędowego – w Polsce. Przy czym warto pamiętać, że to, ile zapłacimy za każdy litr paliwa, nie powinien być decydujący przy wyborze stacji. W dłuższej perspektywie możemy więcej stracić, niż zaoszczędzić przy tankowaniu złej jakości mieszanki. Punktem odniesienia może być test olejów napędowych lub dane zgromadzone przez UOKiK.

Ile wydajesz miesięcznie na paliwo?

Tagi: #News