03.02.2016 09:29

Kuracja odchudzająca Nissana

Jak powszechnie wiadomo, nic nie wpływa tak dobrze na właściwości jezdne oraz niskie zużycie paliwa jak lekka konstrukcja. Nissan ma nowe postanowienie noworoczne na 2016…

Kuracja odchudzająca Nissana
foto: materiały prasowe

Planuje zatem przeprowadzić pewnego rodzaju kurację odchudzającą mającą na celu obniżenie masy własnej samochodów osobowych. Specjalny program nazywa się „Lightweighting Excellence”. W ramach niego ma powstać zbudowana z prototypowych materiałów pionierska konstrukcja, która mogłaby posłużyć jako płyta podłogowa przyszłych modeli.

Nissan przy współpracy z brytyjskimi partnerami zamierza wykorzystać technologię i materiały stosowane zarówno w sporcie motorowym, jak i w przemyśle lotniczym. Szykuje się zatem rewolucja, o której wspomniał David Moss, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju pojazdów w Europejskim Centrum Technicznym Nissana:

"

Następne 12 miesięcy nie będzie czasem postanowień, ale rewolucji, zaś marka zaoferuje jeszcze więcej „ekscytujących innowacji”. Ten program jest kolejnym przykładem naszego zaangażowania w rozwój samochodów przyszłości, nad którymi pracujemy już dziś. Wiadomo, że w przyszłości samochody będą musiały być lżejsze, mocniejsze i jeszcze bardziej oszczędne. Dlatego uruchamiamy nasz program budowy prototypu we współpracy z partnerami z branży oraz instytutami badawczymi z całej Wielkiej Brytanii. Celem programu jest opracowanie nowej technologii produkcji, która zrewolucjonizuje branżę. "

Równolegle japońska firma realizuje program kompleksowej redukcji masy – już teraz zaowocowało to obniżeniem wagi Nissana X-Traila o 90 kg, a Qashqaia o 40 kg. Takie rezultaty osiągnięto stosując lżejsze materiały, które wciąż charakteryzują się dostateczną wytrzymałością.

Firma jest zdania, że niższa masa własna niesie ze sobą szereg korzyści, w tym poprawione osiągi „okupione” mniejszym zużyciem paliwa. Ma ona także powstrzymać tendencję do wzrostu wagi pojazdów, która wynika z montowania coraz większej liczby różnych udogodnień, systemów lub elementów wyposażenia. Już wkrótce program wkroczy w nową fazę – testowany będzie pojazd prototypowy. Ma on wykazać jakie są możliwości i na ile to się opłaca.

Całe przedsięwzięcie realizowane jest w ramach konsorcjum LX. W jej skład wchodzą zarówno producenci samochodów, jak i instytuty badawcze, w tym Sigmatex i Axillium Research. Wszystkie firmy starają się zwiększać zakres produkcji podzespołów wykonanych z materiałów kompozytowych. Sam program finansowany jest przez Advanced Manufacturing Supply Chaing Initiative, czyli inicjatywę powołaną przez brytyjski rząd.

Tagi: #News #Nissan