07.03.2017 10:56

Parkowanie w Warszawie ma być droższe

Nowa propozycja zakłada, że mieszkańcy stref płatnego parkowania mieliby płacić 2400 zł abonamentu za parkowanie drugiego samochodu. Cena za pierwsze auto miałaby pozostać na poziomie 30 zł.

Parkowanie w Warszawie ma być droższe
foto: Adam Burakowski / East News

To sposób na walkę z nadmierną liczbą samochodów w centrum miasta. Dodatkowo, według obecnych planów, od 2020 roku wysoka stawka miałaby obowiązywać nawet za pierwszy pojazd, o ile ten nie spełniałbym restrykcyjnych norm emisji spalin Euro 6. Jednak dopuszczane miałyby być pewne wyjątki, na przykład, gdy rodzice sprawują opiekę nad niepełnosprawnym dzieckiem – wtedy mogliby liczyć na niższy abonament.

Propozycje miałyby zredukować liczbę aut poruszających się w centrum miasta, zmniejszając przy tym smog. Warto jednak pamiętać o tym, że istnieje wiele sprawdzonych sposobów na walkę z zanieczyszczonym powietrzem w miastach.

Ekolodzy pokładają duże nadzieje w usługach car sharingu. To szczególnie dobra propozycja dla osób, które własnym pojazdem pokonują w skali roku mniej niż 10 000 kilometrów. Korzystając z tej usługi można sporo zaoszczędzić – średnia opłata w Krakowie za 10-minutowy kurs samochodem na dystansie 5 kilometrów ma kosztować około 9 złotych, czyli dwa razy mniej, niż przejazd taksówką.

Jeszcze bardziej przemyślane jest wykorzystanie samochodów elektrycznych w ramach usług car sharingu. Taki pomysł zrealizowała firma Enigma we Wrocławiu, przy współpracy z Nissanem. Do użytku oddanych zostało 200 w pełni elektrycznych samochodów, z czego 10 z nich to dostawcze e-NV200, a 190 pozostałych to Leafy.

Japoński producent także pochwalił się dostarczeniem 20 elektrycznych Nissanów dla Warszawy. Jeden z przewoźników postawił na Leafa z akumulatorem o pojemności 30 kWh i maksymalnym zasięgiem do 250 km. Dokładnie 1 marca 2017 roku w Centrum Badawczym PAN w Jabłonnie przekazano pierwszą transzę pojazdów.

Sporo Europejskich miast wprowadza różnorodne restrykcje dla samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. Za przykład posłużyć mogą między innymi Oslo i Madryt. W tym ostatnim, oddano do użytku specjalne ogrodowe autobusy i wiaty.

Tagi: #News