30.09.2016 14:08

Polacy pozywają VW za dieselgate

Właścicieli samochodów Volkswagen wystąpili na drogę sądową przeciwko producentowi – domagają się odszkodowań za podawanie nieprawdziwych informacji dotyczących poziomu emisji spalin. Oczekują 30 000 zł na osobę i zachęcają do dołączenia się do akcji.

Polacy pozywają VW za dieselgate
foto: materiały prasowe

Złożony pozew dotyczy 55 osób – jak na razie wartość roszczeń wynosi 1,5 mln zł. Sąd pozwoli przystąpić do sprawy także innym kierowcom, którzy czują się poszkodowani.

Jak przekonują pomysłodawcy pozwu, zrzeszeni w Stowarzyszeniu Osób Poszkodowanych Przez Spółki Grupy Volkswagen AG (w skrócie STOP VW), kwota nie wzięła się z powietrza. Część tej sumy to koszty, jakie muszą ponieść właściciele aut, żeby doprowadzić je do zgodności z obowiązującymi normami emisji spalin.

Pozywający oczekują także zadośćuczynienia za utratę obiecywanych podczas sprzedaży parametrów technicznych samochodów – między innymi wysokości spalania (zwiększy się po zastosowaniu poprawek) oraz elastyczności silnika (auta będą przyspieszać wolniej).

Polscy kierowcy musieli wziąć sprawy w swoje ręce, gdyż Volkswagen ogłosił, że nie zamierza wypłacać odszkodowań mieszkańcom Europy – te trafią tylko do obywateli USA.

W Polsce zostało sprzedanych około 140 000 samochodów Volkswagena z zainstalowanym oprogramowaniem zaniżającym emisję spalin podczas testów. Jeśli wszyscy kupcy chcieliby przystąpić do pozwu, a wyrok sądu zatwierdził kwotę roszczeń dla każdego kierowcy, niemiecki producent musiałby wypłacić Polakom 4,2 mld złotych.

Zapowiedziano już kolejne batalie sądowe o odszkodowania, tym razem dotyczące aut marek wchodzących w skład koncernu VW. O rekompensaty za dieselgate walczyć zamierzają właściciele Audi, Seatów oraz Skód.

STOP VW zarzuca Volkswagenowi posługiwanie się poświadczającymi nieprawdę certyfikatami o spełnianiu norm emisji spalin przez pojazdy wyposażone w silniki 2.0 Tdi EA 189 E5. To właśnie w oprogramowaniu tych jednostek znajdowało się oprogramowanie zmieniające parametry pracy po wykryciu cyklu testowego.

Stowarzyszenie przekonuje, że twierdzenia VW o spełnianiu norm doprowadziło nabywców do niekorzystnego rozporządzania mieniem.

Przyłączycie się do pozwu?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #News