15.04.2016 10:28

Przetarg BOR wygrało jednak BMW, a nie Audi

Wygląda na to, że zamieszanie wokół przetargu BOR na 20 luksusowych limuzyn dobiegło końca. Po wartkich zmianach akcji, doszło do rozstrzygnięcia.

Przetarg BOR wygrało jednak BMW, a nie Audi
foto: materiały prasowe

Pod koniec stycznia 2016 Biuro Ochrony Rządu ogłosiło przetarg. Restrykcyjną dokumentacje spełniały wyłącznie trzy samochody, czyli Audi A8 L, BMW 750Li xDrive i Mercedes klasy S 500 4MATIC. Sam zakup uznano za konieczność ze względu na lipcowy szczyt NATO w Warszawie w 2016 roku.

Wpływ na wynik przetargu ogłoszonego 14 marca 2016 mógł mieć incydent z udziałem Andrzeja Dudy – w piątek 4 marca 2016 na 204 kilometrze autostrady A4 między Wrocławiem a Katowicami, doszło do wypadku BMW 760Li High Security, którym podróżował prezydent. Wygrał wtenczas dealer Audi – Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o.

Okazało się, że ofertę dystrybutora BMW – Auto Fus – odrzucono ze względu na niezgodność wymogów ze specyfikacjami. Zdaniem szefa MSW, Mariusza Błaszczaka, doszło do popełnienia błędów formalnych przy przedstawianiu dokumentacji. Jednak Krajowa Izba Odwoławcza nakazała unieważnić konkurs, uznając, że podjęto błędną decyzję o odrzuceniu oferty przedstawiciela bawarskiej marki.

Po ponownym przeprowadzeniu przetargu, okazało się, że propozycji BMW przyznano maksymalną notę 100 punktów. Flota 20 nowych limuzyn ma kosztować 7 598 000 zł, zamiast 8 150 000, które zażyczyło sobie Audi za taką samą liczbę A8 L. Ponadto bawarskie pojazdy zostaną objęte 72-miesięczną gwarancją.

BMW 750Li xDrive mierzy 5238 mm długości, 1902 mm szerokości i 1485 mm wysokości przy rozstawie osi 3210 mm. Pod maską ma podwójnie doładowany, 4,4-litrowy, 8-cylindrowy silnik o mocy 450 KM osiąganych przy 5500 obr./min. i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w zakresie 1800-4500 obr./min. Przy współpracy z automatyczną przekładnią 8-biegową napędzane są obie osie. Na sprint od 0 do 100 km/h auto potrzebuje 4,5 s i potrafi rozpędzić się do 250 km/h. Jego masa własna wynosi 1915 kg.

Ceny katalogowe w Polsce bazowej wersji 750Li xDrive rozpoczynają się od 532 600 zł. Jednak przy założeniu, że wszystkie z 20 samochodów kosztują tyle samo, oznaczałoby to, iż każdy z nich został wyceniony bardzo atrakcyjnie, bo na 379 900 zł. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę wymogi przedstawione w dokumentacji, którymi są minimalna długość pojazdu 5,2 m, moc co najmniej 408 KM, napęd na obie osie, automatyczna przekładnia z możliwością ręcznej zmiany przełożeń, skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane, podgrzewane i wentylowane siedzenia z przodu i z tyłu, nowoczesny system multimedialny z nawigacją, odtwarzaczem DVD i tunerem telewizyjnym.

Listę niezbędników wzbogacono o elektryczne gniazdko dla pasażerów tylnego rzędu, czterostrefową klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym, lodówkę, adaptacyjne zawieszenie, reflektory LED-owe oraz masę systemów bezpieczeństwa.

Nowe samochody mają zostać dostarczone do 20 czerwca 2016 roku. Ostatni tak duży zakup pojazdów miał miejsce w 2011 roku, kiedy to na 27 aut wydano 8 000 000 zł.

Tagi: #BMW #News