01.04.2016 15:33

Przetarg na limuzyny BOR niezgodny z prawem

Biuro Ochrony Rządu na początku marca 2016 roku ogłosiło, że przetarg na luksusowe limuzyny wygrała firma Porsche Inter Auto Polska Sp. z o.o. mająca w ofercie Audi A8 L.

Przetarg na limuzyny BOR niezgodny z prawem
foto: materiały prasowe

W tym przetargu – poza wyżej wymienionym przedsiębiorstwem – brali udział także dealerzy Mercedesa (Zeszuta) oraz BMW (Auto Fus). Jednak okazuje się, że w dokumentach są pewne nieprawidłowości – przedstawiciel marki z czterema okręgami w logo zgarnął 88,33 pkt., podczas gdy firmie dostarczającej auta wyprodukowane przez Daimlera AG przyznano 79,77 pkt. Nie wiadomo jednak jakie noty zdobył Auto Fus – BOR w ogóle nie ujawnił, że ten dealer brał udział w przetargu.

Oferta przedstawiciela marki BMW została odrzucona przez niezgodność z wymogami specyfikacji. Zdaniem Krajowej Izby Odwoławczej – która nakazała unieważnić przetarg – nie było powodów do podjęcia takiej decyzji.

Szef MSW – Mariusz Błaszczak – powiedział TVP Info, że wykluczenie z przetargu firmy wynikało jedynie z błędów formalnych w przedstawionej dokumentacji. „Rzeczpospolita” z kolei poinformowała, że oferta BMW była tańsza o pół miliona i dawała dłuższy okres gwarancyjny.

Nie bez znaczenia był również wypadek Andrzeja Dudy podróżującego BMW 760Li High Security. W piątek 4 marca 2016 roku na 204 kilometrze autostrady A4 między Wrocławiem a Katowicami, doszło do tego incydentu. Niskoprofilowe ogumienie PAX 245/710 R490 AC już wcześniej było niezdatne do dalszej eksploatacji, ale go nie wymieniono ze względu na fakt, że BOR nie dysponował nowym kompletem. Przez tę decyzję opona pękła, a samochód prezydenta wpadł w poślizg i wylądował w rowie. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Biuro Ochrony Rządu podtrzymuje, że zakup nowych limuzyn przed lipcowym szczytem NATO w Warszawie jest koniecznością. Nowe samochody miały zostać dostarczone do 20 czerwca 2016. Co ciekawe, wymogi przetargowe spełniały jedynie trzy modele aut – Audi A8 L, BMW 750Li xDrive i Mercedes klasy S 500 4MATIC.

Według dokumentacji koniecznością są minimalna długość pojazdu 5,2 m, moc co najmniej 408 KM, napęd na obie osie, automatyczna przekładnia z możliwością ręcznej zmiany przełożeń, skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane, podgrzewane i wentylowane siedzenia z przodu i z tyłu, nowoczesny system multimedialny z nawigacją, odtwarzaczem DVD i tunerem telewizyjnym. Listę uzupełniono o elektryczne gniazdko dla pasażerów tylnego rzędu, czterostrefową klimatyzację z filtrem przeciwpyłkowym, lodówkę, adaptacyjne zawieszenie, reflektory LED-owe oraz masę systemów bezpieczeństwa.

Ostatni tak duży zakup pojazdów miał miejsce w 2011 roku, kiedy to za kwotę 8 milionów złotych nabyto 27 aut.

Tagi: #News