04.03.2016 10:16

Renault Zoe z mobilną baterią przejechało 570 km

Największą bolączką pojazdów elektrycznych jest nie najwyższy zasięg połączony z długim czasem ładowania baterii. To spore ograniczenia w stosunku do konwencjonalnych aut…

Renault Zoe z mobilną baterią przejechało 570 km
foto: materiały prasowe

Według standardów NEDC (new European Driving Cycle), Renault Zoe produkowane od czerwca 2015 jest w stanie pokonać zamiast 210, 240 kilometrów, a czas ładowania jego baterii może trwać do 10 godzin. Jednak Francuzi poradzili sobie z pewnymi przeciwnościami losu, przejeżdżając tym pojazdem 570 kilometrów. Wbrew pozorom z pomocą nie przyszła laweta, auto nie było też holowane. Jak tego dokonali?

Zrealizowali taki sam pomysł jak firma Nomadic Power – stworzyli mobilną baterię na kółkach. To właśnie dzięki niej udało im się dotrzeć do Genewy podróżując Renault Zoe, którym pokonali ponad dwukrotnie większy dystans niż ten deklarowany – i to bez potrzeby zatrzymywania się na stacji i żmudnego ładowania baterii. Po prostu na tym całym dystansie holowali za sobą specjalną przyczepkę.

Rozwiązanie to mogłoby – przynajmniej tymczasowo – zastąpić budowanie zaawansowanej infrastruktury pozwalającej na ładowanie aut elektrycznych w ruchu. W końcu stworzenie takiej sieci wiąże się z wyjątkowo wysokimi kosztami. Potencjalnych zastosowań mobilnych baterii jest znacznie więcej. Stojąc na parkingach mogłyby one służyć jako dodatkowe źródła energii. Możliwe byłoby także podstawienie przyczepki samochodowi elektrycznemu, który utknął na trasie przez rozładowanie baterii.

Jest jeszcze jedna możliwość – stworzenie specjalnej stacji, na którą podjeżdżałyby pojazdy elektryczne i zamieniały rozładowane baterie na nowe, w pełni naładowane. Taki proces trwałby zaledwie parę minut, co istotnie mogłoby wpłynąć bardzo pozytywnie na komfort podróży takimi autami.

Mierzące 4084 mm długości, 1730 mm szerokości i 1562 mm wysokości przy rozstawie osi 2588 mm, Zoe jest w stanie rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 13,5 s, a jego prędkość maksymalna wynosi zaledwie 135 km/h. Według producenta, typowy zasięg tego samochodu w miejskich warunkach przy niskich temperaturach to 100 kilometrów, a przy umiarkowanych – 150 kilometrów. Masa własna francuskiego auta wynosi 1468 kilogramów przy rozłożeniu 59/41%. Zaletą elektrycznego Renault jest fakt, że maksymalny moment obrotowy 220 Nm dostępny jest w zakresie 250-2500 obr./min.

We Francji w okresie 3 lat (2012-2015) sprzedano blisko 22 000 pojazdów. Poza rodzimym krajem, Zoe cieszyło się znacznie mniejszą popularnością – w Niemczech znaleziono około 4300 osób chętnych na zakup tego auta, w Wielkiej Brytanii 2401, a w Norwegii – 2067.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

Tagi: #News #Renault