29.03.2017 13:28

Sąd anulował mandat za prędkość zmierzoną nowszym radarem

Sąd uniewinnił 24-letniego mężczyznę, który nie przyjął mandatu za rzekome przekroczenie prędkości. Dlaczego tak się stało?

Sąd anulował mandat za prędkość zmierzoną nowszym radarem
foto: Adam Wysocki / East News

Wymiar sprawiedliwości uznał, że funkcjonariusz postępował niezgodnie z instrukcją – samochód poddawany pomiarowi prędkości znajdował się w zbyt dużej odległości. W dodatku wokół poruszały się inne pojazdy. I właśnie dlatego za prawdopodobny przyjęto scenariusz zakładający, że wiązka lasera trafiła w inny samochód niż ten, którego kierowca został zatrzymany pod zarzutem popełnienia wykroczenia. Uniewinniony mężczyzna twierdzi, że jego przypadek nie jest odosobniony, wskazując na większą skalę problemu. Od początku przekonywał o swojej niewinności. 

Prawnicy są zdania, że jeśli funkcjonariusz nie przeszedł odpowiedniego szkolenia, łatwo można podważyć wykonanie prawidłowego pomiaru za pomocą radaru Ultra Lyte, który miał zastąpić niechlubne Iskry.

Osoby, które wygrały w sądzie podobne sprawy uważają, że udowadnianie swoich racji przed sądem za nieprawidłowo wykonane pomiary prędkości przez mundurowych nie ma być furtką dla piratów drogowych, tylko służyć społecznemu interesowi. Mimo to, wciąż wiele osób woli z pokorą przyjąć mandat, niż dochodzić swoich praw przed wymiarem sprawiedliwości.

Wynika to z prostej kalkulacji: ludzie chcą oszczędzić czasu i nerwów, kosztem nawet zatrzymania prawa jazdy na trzy miesiące oraz wysokiego mandatu. Już nie wspominając o tym, że to zwykły obywatel musi udowadniać swoją niewinność, podczas gdy to właśnie służby powinny być w stanie poprzeć swoje racje dobitnymi argumentami nie do podważenia.

Warto pamiętać, że podczas kontroli my, jako kierowcy, też mamy swoje prawa. Możemy złożyć zażalenie do właściwego miejscowo prokuratora na sposób przeprowadzania czynności przez policjanta, odmówić przyjęcia mandatu, zażądać okazania legitymacji służbowej, nagrania lub wyniku pomiaru urządzeń kontrolno-pomiarowych wraz z kopią świadectwa ich legalizacji. Do tego znajomość używanego przez policję sprzętu też może nam się przydać – niektóre radary według wskazań zawartych w instrukcji powinny w trakcie pomiaru znajdować się na statywie.

Tagi: #News