07.01.2016 09:14

VW BUDD-e – elektryczny koncept

Volkswagen na targach Consumer Electronics Show zaprezentował koncepcyjny model minivana oparty na nowej platformie modularnej MEB, stworzonej z myślą o elektrycznych autach.

VW BUDD-e – elektryczny koncept
foto: materiały prasowe

Nowy samochód jest dowodem na to, że Volkswagen chce rozwijać technologie przyszłości. Innowacyjny BUDD-e napędzany jest przez dwa silniki elektryczne umieszczone po jednym przy każdej osi. Łączna moc układu wynosi 301 KM. Jednostka zamontowana z przodu generuje 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a ta z tyłu – 290 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,9 s i potrafi rozpędzić się do prędkości maksymalnej 180 km/h.

Producent obiecuje maksymalny zasięg 533 km. Naładowanie baterii o mocy 92,4 kWh od 0 do 80% ma zajmować nie dłużej niż 30 minut. Ogniwa zamontowano pod podłogą samochodu, co umożliwiło wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni we wnętrzu oraz obniżenie środka ciężkości do maksimum.

Pojazd mierzy 4,6 m długości, 1,94 m szerokości i 1,83 m wysokości, co plasuje go pomiędzy Volkswagenem Touranem a Multivanem T6. Samochód otwiera się przy pomocy gestów – w ten sam sposób kontroluje się większością funkcji. Pozostałe steruje się za pomocą głosu lub dotyku – ale w miejsce konwencjonalnych, mechanicznych przycisków i pokręteł, znalazły się dotykowe ekrany.

We wnętrzu wygodnie usiądą 4 dorosłe osoby. Na wielofunkcyjnym kole kierowniczym nie ma żadnych przycisków. Chcąc aktywować kontrolę głosową, wystarczy powiedzieć „Hello BUDD-e”. Uruchomienie funkcji ogrzewanych foteli wymaga wypowiedzenia słów „turn the heat up a bit, please” (proszę o podgrzanie fotela). System jest na tyle sprytny, że wykrywa, który z pasażerów wydał daną komendę. Volkswagen obiecuje, że wszystko jest bardzo intuicyjne i proste w obsłudze.

Znakiem przyszłości jest także brak konwencjonalnych lusterek, które zastąpiły dwie kamery zewnętrzne. Obraz przekazywany jest za pośrednictwem wielofunkcyjnych ekranów. Nowy system skrętnych tylnych kół zmniejsza średnicę zawracania do 11,5 m – ma to znacząco ułatwiać manewrowanie w mieście. Zadbano także o jak najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów.

BUDD-e wyznacza także nowe standardy w designie – te proporcje i stylistyka mają być znakiem rozpoznawczym elektrycznych Volkswagenów opracowanych na platformie Modular Electric Drive Kit.

Tagi: #News #VW