14.03.2016 14:39

5 najczęstszych usterek silnika

Utarło się powiedzenie, że profilaktyka jest tańsza i efektywniejsza od leczenia. Nie inaczej jest w przypadku samochodów – lepiej zawczasu wykryć usterkę, unikając poważniejszych uszkodzeń.

5 najczęstszych usterek silnika
foto: materiały prasowe

Regularne, profilaktyczne wizyty przeprowadzane w zaufanych serwisach wydają się być – na pierwszy rzut oka – kosztowne, jednak po przeprowadzeniu odpowiednich kalkulacji, mogą się okazać wartą rozpatrzenia inwestycją. W teorii to wszystko powinno się odpłacić i zaowocować lepszą ogólną kondycją pojazdu, przy jednocześnie zminimalizowanym ryzyku wystąpienia kosztownej awarii. Jakie są zatem najczęstsze usterki?

1. Cewki zapłonowe

Słabej jakości świece lub po prostu źle dobrane względem mocy jednostki – czy też nieprawidłowo funkcjonująca instalacja LPG – mogą być czynnikami zwiększającymi ryzyko uszkodzenia cewki zapłonowej, co z kolei może się objawiać nierówną pracą silnika, spadkami mocy, falującymi obrotami, problemami z uruchomieniem silnika oraz wyższym zużyciem paliwa. Efektem awarii jest brak iskry na którymś z cylindrów lub wypadanie zapłonu. Problemem mogą być przewody zapłonowe, słaby akumulator, zanieczyszczenia, nieprawidłowy montaż cewki lub produkt słabej jakości.

2. Dwumasowe koło zamachowe

Problem dotyczy głównie jednostek wysokoprężnych, jednak coraz częściej koło dwumasowe można spotkać także w silnikach benzynowych. Samo jego zastosowanie ma na celu ochronę sprzęgła i skrzyni biegów wskutek eliminowania drgań jednostki. Najczęstszym objawem awarii jest hałas i stukanie z silnika podczas jego włączania i wyłączania, a także mocniejsze wibracje w trakcie pracy na biegu jałowym. Defekt ten może także doprowadzić do problemów z płynnym ruszaniem i zmianą biegów. Do nadmiernego zużycia tego elementu przyczynia się między innymi zbyt długotrwała jazda na niskich obrotach. Przy zakupie samochodu – czy to nowego czy też używanego – warto sprawdzić, czy korzysta z dwumasowego koła zamachowego. Trzeba mieć na uwadze, że wymiana jego jest bardzo kosztowna.

3. Elektronika

Można powiedzieć, że współczesne rozwiązania to niejako broń obosieczna. W nowoczesnych samochodach pracę jednostki nadzoruje wiele czujników i systemów wspomagania. Jeśli którykolwiek z nich zawiedzie, może doprowadzić do dysfunkcji mechanicznie sprawnego silnika. Najczęstszymi winowajcami są czujniki przepływomierza, położenia wału korbowego, spalania stukowego, sonda lambda i sterownik silnika. Warto zatem zadbać o poprawną eksploatację pojazdu i unikać ingerencji w jednostkę, np. poprzez montaż instalacji LPG lub chiptuning. W zależności od usterki, w przypadku awarii powinny się zaświecić kontrolki silnika, możliwe jest także przejście sterownika silnika w tryb awaryjny. Jeśli uszkodzeniu ulegnie czujnik położenia wału korbowego, nie będzie chciał on wchodzić na wysokie obroty, a nawet może dojść do przerwania jego pracy. Niekiedy powodem takiego stanu rzeczy mogą być zwarcia w czujnikach, przewodach lub nawet zanieczyszczenia metalowymi opiłkami.

4. Turbosprężarka

Coraz popularniejszy jest tzw. downsizing – producenci starają się zastąpić większe jednostki mniejszymi, o podobnych parametrach. Dlatego też w miejsce silników o dużej pojemności montują bardziej kompaktowe, ale z turbosprężarkami. Jak z każdą jednostką – tak i z tą doładowaną – należy obchodzić się w odpowiedni sposób, tak żeby odwdzięczała się ona długą żywotnością. Nie warto wkręcać silnika na wysokie obroty, jeśli nie jest jeszcze rozgrzany. Należy także unikać natychmiastowego wyłączenia po dłuższej podróży i pamiętać, że motory z turbosprężarkami o zmiennej geometrii źle znoszą jazdę na niskich obrotach. Podstawą jest jednak dobrze dobrany olej silnikowy. Najczęstszymi przyczynami awarii turbosprężarek są nieodpowiednie parametry lub zanieczyszczenie środka smarnego, zbyt wysoka temperatura spalin lub zanieczyszczenie turbosprężarki. Problemy mogą objawiać się wyciekami oleju, głośną pracą turbosprężarki, odczuwalnym spadkiem mocy silnika lub zwiększonym dymieniem.

5. Wtryskiwacze

Na kondycję wtryskiwaczy wpływ ma przede wszystkim jakość paliwa. Zazwyczaj problemy mają miejsce w samochodach o sporym przebiegu – ponad 150 000 km. Typowymi objawami są silne dymienie, szczególnie zauważalne przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, utrudniony rozruch silnika, zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy, metaliczne stuki w jednostce lub nieszczelny układ paliwowy. W tym ostatnim przypadku paliwo wydostaje się na zewnątrz silnika. Jak zapobiegać awarii wtryskiwaczy? Przede wszystkim tankować paliwo wyłącznie na zaufanych stacjach paliwowych.

Warto pamiętać o tym, by odpowiednio dbać o eksploatację samochodu. W końcu to od niej zależy kondycja auta, co się przekłada nie tylko bezpośrednio na koszty, ale także na nasze bezpieczeństwo w podróży. 

Tagi: #Porady