19.06.2017 15:44

TOP 10 zasad jazdy motocyklem w korku

Ostatnio pisaliśmy o patencie Forda na system wykrywania jadących pomiędzy samochodami motocykli. Czas by przypomnieć kilka zasad jazdy jednośladem w korku.

TOP 10 zasad jazdy motocyklem w korku
foto: Mariusz Gaczynski/East News

W komentarzach na facebooku pod naszym artykułem o patencie Forda, jeden z czytelników napisał, że taki system już od dawna istnieje i nazywa się „lusterka”. Nie możemy się nie zgodzić z takim trafnym spostrzeżeniem.

Jednakże coraz rzadziej w nie patrzą kierujący samochodami, przyczyniając się tym do kolizji z jednośladami. Jak pokazują statystyki na stronie lubuskiej Policji do tych dochodzi coraz częściej.

"

Od początku roku na lubuskich drogach doszło do 14 wypadków z udziałem motocykli, w których zginęły 3 osoby, a 10 zostało rannych. Ponadto doszło do 30 kolizji drogowych. "

Dlatego w związku z tym chcielibyśmy wam przypomnieć 10 zasad jazdy jednośladem w korku.

Zachowaj bezpieczną odległość

Jazda motocyklem ma swoje plusy. Jednym z nich jest możliwość przejazdu pomiędzy stojącymi w korku samochodami. Jednak by ten manewr mógł być w pełni bezpieczny trzeba zachować odpowiednią odległość.

Kodeks ruchu drogowego nie precyzuje ile ona wynosi, dlatego każdy z miłośników jednośladów powinien sam taką wytyczyć. Warto jednak pamiętać, że zniecierpliwieni kierowcy mogą zrobić różne rzeczy. Korek dla niektórych może być świetną okazją do wyjścia z samochodu i np. wyjęcia torby z bagażnika. Nagłe otwarcie drzwi przed nadjeżdżającym motocyklem może skończyć się tragicznie.

Przejeżdżaj tylko wtedy, gdy inni stoją

Jeśli już podjąłeś decyzję o przeciskaniu się między samochodami stojącymi w korku, rób to tylko wtedy gdy nie znajdują się w ruchu. Kierowca toczącego się z małą prędkością samochodu może nie zauważyć zbliżającego się motocykla i zajechać mu drogę.

Dostosowanie prędkości

Jazda jednośladem w korku powinna odbywać się płynnie. Nie odkręcaj manetki zwiększając znacznie swoją prędkość, bo w sytuacji awaryjnego hamowania możesz nie mieć czasu na zatrzymanie. Warto również uczciwie przekalkulować swoje umiejętności i dostosować do nich prędkość.

Wyprzedzając jedź jednym pasem

W korku warto wybrać skrajną część jednego z pasów. Nic nie irytuje kierowców samochodów jak ustąpienie miejsca motocyklistom, którzy osaczają go z obydwu stron. Weź pod uwagę, że kierowca zjeżdżając do np. prawej skrajnej części pasa i udostępniając ci jego część, może nie zauważyć innego motocyklisty jadącego właśnie tamtym pasem. Taki manewr jest częstą przyczyną kolizji. 

Nie wywieraj presji

Jadąc pomiędzy samochodami nie wywieraj presji na kierowcach samochodów. Odkręcanie manetki, przegazówka czy trąbienie nie spowodują zwiększenia sympatii kierowców do miłośników jednośladów. Wybieraj zawsze ten tunel pomiędzy samochodami, w którym nie utkniesz.

Zwiększ swoją widoczność

Prawda jest taka, że motocyklistów czasami nie widać. Pozwól się zauważyć jeżdżąc np. w kamizelce odblaskowej, która jest lepiej widoczna niż małe elementy odblaskowe zawarte w stroju motocyklowym.

Uważaj na poziome oznaczenia jezdni

Biała farba, którą wykorzystują do malowania pasów jezdni lub znaków jest bardzo śliska. Przy suchej nawierzchni ten obszar jezdni jest równie niebezpieczny co mokry asfalt. Warto wjeżdżając w jego obszar zachować czujność i reagować przy każdym uślizgnięciu opony.

Uważaj na jazdę z ładunkiem

Jadąc motocyklem wyposażonym w kufry warto zwiększyć bezpieczną odległość. Pamiętajcie, że z takim ładunkiem zajmujecie trochę więcej miejsca i lepiej nie sprawdzać, czy się zmieścicie pomiędzy samochodami w momencie, gdy będzie za późno. Nikomu nie życzymy zarysowania pojazdu innego użytkownika drogi.

Zadbaj o pasażera

Jazda z tzw. plecaczkiem czyli pasażerem siedzącym za nami bywa czasem kłopotliwa. Zwłaszcza jeśli towarzyszy wam osoba, którą jazda motocyklem zwyczajnie nudzi. Znamy przypadki zaśnięcia pasażera w trakcie jazdy.

W takich sytuacjach warto przemyśleć, czy dana osoba nadaje się do jazdy motocyklem. Musimy też pamiętać, że pasażer powinien współgrać z ruchami motocykla. Zbytnie odchylanie się w drugą stronę może doprowadzić do mało przyjemnego spotkania z asfaltem.

Znaj przepisy

Pamiętaj, że w trakcie omijania samochodów stojących w korku to one mają dalej pierwszeństwo. Jeśli nie czujemy się na siłach, a nasze doświadczenie nie pozwala nam na jazdę pomiędzy samochodami, odpuśćmy ten manewr. Ewentualne skutki kolizji będą bolesne, a w większości przypadków wina będzie leżała po naszej stronie.

Czy uważasz, że motocykliści powinni jeździć między samochodami w korku?

Aleksandra Kopka
Tagi: #motocykl #prawo jazdy #przepisy ruchu drogowego