06.08.2016 12:49

Audi A3 1.4 TFSI [TEST]

Niemiecki producent samochodów odświeżył swojego kompaktowego bestsellera. A3 zyskało nowe systemy wsparcia kierowcy, silniki oraz przeprojektowane reflektory przednie i tylne.

Audi A3 1.4 TFSI [TEST]
foto: Antyradio.pl

Nowością w A3 jest między innymi Audi virtual cockpit – po raz pierwszy debiutujący w samochodzie tej klasy – wykorzystujący ekran TFT o przekątnej 12,3 cala. Na wyświetlaczu wysokiej rozdzielczości znajdziemy najważniejsze informacje dotyczące samochodu. Za pośrednictwem przycisku „View”, kierowca może przełączać pomiędzy dwoma widokami kokpitu. W pierwszym z nich – klasycznym – pokazane są zegary i kontrolki przywodzące na myśl te analogowe i to właśnie one zajmują większość wirtualnej przestrzeni.

W trybie infotaiment dominuje centralne okno z mapą nawigacji lub informacjami dotyczącymi telefonu, radia i systemu audio. Obrotomierz i prędkościomierz wyświetlają się w postaci małych, okrągłych zegarów umiejscowionych w rogach ekranu. Co więcej, projektanci z Ingolstadt zdecydowali się na przeprojektowanie struktury menu systemu MMI, która sposobem obsługi ma przypominać rozwiązania znane ze smartfonów.

Serce terminala MMI to okrągły regulator obrotowo-przyciskowy, którego pierścień w najwyższej wersji wyposażenia podświetlono na biało. Na jego powierzchni znajduje się pole dotykowe służące do wprowadzania znaków, a także złożonych gestów palcami. Kierowca może również w ten sposób powiększać i pomniejszać mapy. W okolicy regulatora obrotowo-przyciskowego umieszczono przełączniki i przyciski, dzięki którymi kierowca może nawigować w nowo zaprojektowanej strukturze menu. Rozwinięta obsługa głosowa nawigacji, radia, mediów i telefonu, rozumie teraz wiele sformułowań pochodzących z języka potocznego.

Radio MMI plus z elektrycznie wysuwanym, siedmiocalowym monitorem, montowane jest seryjnie. Dostępna na życzenie nawigacja MMI i MMI plus z MMI touch, dzięki zintegrowanemu z nimi modułowi Audi connect, wnosi do auta wiele funkcji dostępnych online. Należą do nich m.in. nawigacja Google Earth i Google Street View, informacje o ruchu drogowym pobierane w czasie rzeczywistym oraz praktyczne wskazówki dotyczące parkingów, celów podróży, wiadomości ze świata lub pogody. Transmisja odbywa się w bardzo szybkim standardzie przesyłu LTE.

Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect pozwala na korzystanie z wielu innych usług, między innymi z Online Media Streaming i umożliwia przeniesienie kalendarza ze smartfona wprost do MMI. W modelu A3 e-tron dostępne są poza tym usługi do programowania procesu ładowania, czasu odjazdu lub klimatyzacji.

Sprzężenie telefonów komórkowych wyposażonych w system operacyjny iOS lub Android, odbywa się za pomocą Audi smartphone interface. Audi phone box, umieszczony w środkowym podłokietniku, przy pomocy standardu komunikacji bliskiego zasięgu bezprzewodowo łączy mobilny telefon z anteną samochodową i umożliwia jego indukcyjne ładowanie.

Pod względem stylistycznym, Audi A3 upodobniło się do swojego większego brata - A4. Reflektory są bardziej płaskie, a ich krawędzie bardziej wyraziste. Do tego na nowo zaprojektowano dyfuzor, a paletę dostępnych lakierów rozszerzono o nowe pozycje, między innymi takie jak niebieski Ara, niebieski Kosmos, szary Nano, czerwony Tango i żółty Vegas. Dla pakietu S line zarezerwowany jest perłowy lakier – szary Daytona.

Już po pierwszej styczności z nowym Audi A3 można odnieść wrażenie, że to samochód nastawiony na kierowcę. Niemiecki kompakt oferuje szeroki zakres regulacji foteli pierwszego rzędu, które ponadto bardzo dobrze trzymają ciało w ryzach, nawet przy dynamiczniejszej jeździe w zakrętach. Imponuje relewacyjna jakość wykonania oraz materiały wykorzystane we wnętrzu. Obsługa poszczególnych instrumentów jest bardzo łatwa i intuicyjna.

Spłaszczony u dołu wieniec kierownicy jest mięsisty i świetnie leży w dłoniach. Układ kierowniczy na jakiekolwiek polecenia kierowcy reaguje niezwłocznie, zapewniając ogrom informacji zwrotnych o tym, co się dzieje z przednimi kołami. A3 z ogromną łatwością i chęcią podąża za obranym torem jazdy, zachowując przy tym stoicką stabilność. Sprowokowany potrafi nadrzucić tyłem, zostawiając kierowcy wystarczająco dużo czasu na zniwelowanie nadsterowności. W zakrętach prowadzi się neutralnie.

W sportowy charakter samochodu wpisuje się również jednostka 1.4 TFSI, z której inżynierowie wykrzesali 150 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w zakresie 1500-3500 obr./min. Silnik niezwłocznie reaguje na każde muśnięcie gazu, chętnie zapędzając wskazówkę obrotomierza pod czerwone pole. To wszystko sprawia, że Audi A3 oferuje absolutnie fenomenalne doznania dla każdego purysty motoryzacyjnego, czerpiącego radość z prowadzenia. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że jest w nim więcej z gokarta niż w niejednym samochodzie wyprodukowanym przez Mini…

Wraz z modernizacjami, wprowadzono także zmiany w zakresie bezpieczeństwa. A3 wyposażono w wiele systemów wsparcia kierowcy pochodzących z modeli klasy wyższej. Niektóre z nich oferowane są w ramach wyposażenia seryjnego – np. system sugerujący przerwę w podróży jest dostępny w każdym aucie korzystającym ze sportowego pakietu stylistycznego. W A3 nie zabrakło także Audi active lane assist, który przy prędkości powyżej 65 km/h pomaga kierowcy pozostać na obranym pasie ruchu. To rozwiązanie działa w oparciu o zamontowaną na przedzie pojazdu kamerę, rozpoznającą oznaczenia na drodze. Jeśli A3 zbliży się do nich bez uprzedniego włączenia kierunkowskazu przez kierowcę, system zaingeruje, delikatnie korygując tor jazdy, poprzez ingerencję w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy.

Dodatkowo, opcjonalny system Audi pre sense front z funkcją ochrony pieszych, niezależnie od prędkości z którą się poruszamy, skanuje drogę przed naszym samochodem rejestrując inne znajdujące się tam pojazdy, a przy prędkości mniejszej niż 65 km/h, również pieszych. Jeżeli grozi nam kolizja, system stopniowo ostrzega kierowcę według ustalonego schematu. W pierwszej kolejności włącza automatyczne, częściowe hamowanie, a w uzasadnionych przypadkach może również doprowadzić do pełnego zatrzymania. W zależności od sytuacji, można w ten sposób całkowicie uniknąć wypadków lub zmniejszyć ich skalę. W dalszej kolejności, jeśli zachodzi taka potrzeba, aktywowany jest system Audi pre sense basic, wprowadzający prewencyjne środki ochrony pasażerów: przednie pasy bezpieczeństwa są elektrycznie napinane, a okna i otwierany dach, zamykane.

Ceny Audi A3 na polskim rynku startują z pułapu 98 200 zł za odmianę z debiutującym w tym modelu silnikiem 1.0 TFSI o mocy 116 KM. Mocniejszy wariant 1.4 150 KM TFSI CoD to wydatek od 105 400 zł w górę. Jednak ceny testowego egzemplarza podchodziły pod kwotę 200 000 zł, co też świadczy o szerokiej ofercie z zakresu wyposażenia dodatkowego.

Kompakt oferowany przez firmę Ingolstadt to bardzo solidny, świetnie dopracowany samochód, co ma także swoje odzwierciedlenie w cenie. Ten model jest wyjątkowo nastawiony na kierowcę i daje ogrom satysfakcji z jazdy.

Tagi: #Audi #Testy