11.08.2016 11:07

Alfa Romeo Giulia vs BMW serii 3

Bawarski producent samochodów ma ugruntowaną pozycję w segmencie aut klasy średniej premium, o czym świadczą bardzo dobre wyniki sprzedaży serii 3. Giulia zaś została opracowana po to, by odbić klientów BMW.

Alfa Romeo Giulia vs BMW serii 3
foto: kadr z wideo

W zażartej walce biorą udział również takie modele jak Mercedes klasy C, Audi A4, Lexus IS, Volvo S60 oraz Jaguar XE. Jednak wielu krytyków uznaje wyższość BMW nad resztą konkurentów. Z drugiej strony już wkrótce może nastąpić roszada, a wszystko przez Giulię.

Alfa Romeo Giulia

Ten model był wyjątkowo mocno wyczekiwany. W końcu jest następcą „159-tki”, której produkcję zakończono w 2011 roku. Jednak nie obyło się bez problemów. Włosi kilkukrotnie przekładali premierę cywilnego modelu. Miejsce jego debiutu finalnie przypadło na targi motoryzacyjne w Genewie w 2016 roku. To zupełnie nowy samochód. Pracę nad nim rozpoczęto od pustej kartki papieru. Oparto go na platformie konstrukcyjnej Giorgio, przeznaczonej dla pojazdów tylnonapędowych.

Zwyczajne Giulie mogą być wprawiane w ruch przez jeden z trzech silników – benzynowy i dwie wysokoprężne. Pierwszy z nich jest całkowicie nowy. Wykorzystuje aluminiową konstrukcję, bezpośredni wtrysk paliwa oraz turbodoładowanie. Z pojemności 2 litrów inżynierom udało się wykrzesać 200 KM i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Współpracuje wyłącznie z automatyczną przekładnią o 8 przełożeniach.

Spośród turbodiesli wybierać można pomiędzy dwoma wariantami 2,2-litrowego silnika, dobrze znanego ze swojej niezawodności i trwałości. Oferują one moc 150 lub 180 KM przekazywanych na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej lub 8-stopniowego automatu.

Alfa Romeo uporała się z jedną z bolączek poprzednika, czyli nadwagą. Znakiem rozpoznawczym Giulii jest niska masa własna. I tak oto 180-konna wersja legitymuje się wagą 1374 kilogramów. Taki rezultat osiągnięto między innymi dzięki zastosowaniu na dużą skalę lekkich materiałów, takich jak przednie i tylne ramy pomocnicze wykonane z aluminium oraz wał napędowy z włókna węglowego.

Auto przekonywać ma do siebie swoimi właściwościami jezdnymi, o co zadbali także inżynierowie pracujący nad seryjnie produkowanymi modelami Ferrari. Giulię wyposażono również w nowy, opatentowany układ zawieszenia Alfa Link. Za sprawą dwuwahaczowego zawieszenia osi przedniej z półwirtualną osią napędową przednie koła zawsze ustawione są prostopadle do nawierzchni, nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów, co o 20% poprawia liniowość momentu obrotowego i ogranicza podsterowność. Kierowca do wyboru ma ustawienia systemu DNA wpływającego na parametry silnika oraz zmieniającego reakcje na dodanie gazu i ruchy kierownicą.

Nietypowym rozwiązaniem jest z kolei system IBS, który łączący w sobie tradycyjną popmpę układu hamulcowego z ESP, pozwalająca na znacznie skrócenie drogi hamowania oraz zmniejszenie wibracji na pedale hamulca.

Nowa Giulia ma współczynnik oporu powietrza równy 0,25 Cd, co jest rezultatem pieczołowitych prac w tunelu aerodynamicznym. Osłona podwozia i dyfuzor poprawiają przepływ powietrza pod samochodem, jak również właściwości aerodynamiczne z tyłu, ograniczając turbulencje.

Pasażerowie mają do dyspozycji system multimedialno-informacyjny z wyświetlaczem HD o przekątnej 6,5 cala z technologią Bluetooth i wejściem USB, obsługiwany za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. W interfejsie HMI można poruszać się przy użyciu obrotowego panelu sterującego. Dla bardziej wymagających klientów przewidziano system Connect 3D Nav z 8,8-calowym ekranem, tunerem DAB oraz kolorowym zestawem wskaźników TFT o przekątnej 7 cali, a także nagłośnienie Harman Kardon Sound Theatre z 10 głośnikami i subwooferem.

BMW serii 3

Protoplasta serii 3 był produkowany od 1975 roku. Obecnie oferowana „trójka” F30 to szóste wcielenie modelu. Jak na trendy motoryzacyjne przystało, każda kolejna generacja była większa od swojego poprzednika. Co ciekawe, to właśnie seria 3 ma średni udział w sprzedaży marki BMW na poziomie 25%. Odmiana w wersjach limuzyna i Touring cieszą się największą popularnością.

W stosunku do poprzednika, F30 wyróżnia się bardziej zadziorną stylistyką, sportowo narysowanym przednim i tylnym pasem oraz opcjonalnymi w pełni diodowymi lampami LED. Producent gwarantuje świetnie wykonane wnętrze, wykończone nowymi, wysokiej jakości materiałami. Zadbano także o nienaganną ergonomię.

Seria 3 jest bardziej wydajna niż kiedykolwiek. Nowe BMW 320d EfficientDynamics Edition w nadwoziu sedan na standardowych oponach i z 8-stopniową przekładnią automatyczną emituje zaledwie 99 g CO2 na kilometr. Zoptymalizowano także dynamikę prowadzenia, dzięki zastosowaniu unowocześnionych amortyzatorów.

BMW z myślą o klientach, którzy chcą się wyróżnić, ułatwiło personalizację dzięki liniom Sport Line, Luxury Line i pakiet M Sport. Do tego szeroka paleta opcji i akcesoriów pozwala na indywidualizację.

F30 zostało także wyposażone w nowoczesny, inteligentny system nawigacji Professional. Klienci mogą liczyć na bezpłatną aktualizację map przez pierwsze 3 lata od zakupu. Wszystko odbywa się automatycznie i bezprzewodowo w oparciu o technologię mobilną LTE.

Paleta silników obejmuje cztery jednostki benzynowe o mocy od 136 po 326 KM, a także 7 silników wysokoprężnych legitymujących się wartościami od 116 po 313 KM. Wszystkie motory 3-, 4- i 6-cylindrowe z oferty benzynowej oraz silniki 4-cylindrowe wysokoprężne w modelach 316d, 318d i 320d pochodzą z nowej, modularnej rodziny napędowej BMW EfficientDynamics. Wyposażone są w najnowszej generacji technologię BMW TwinPower Turbo.

Obecnej generacji seria 3 może być wyposażona w 6-biegową skrzynię ręczną lub 8-stopniowy automat Steptronic, który jest standardem w modelach 330d, 335d i 340i Touring.

Co ciekawe, pod względem cenowym te dwa samochody nie różnią się znacząco. Włoskie auto z 2,2-litrową jednostką wysokoprężną o mocy 150 KM można mieć już za kwotę 139 000 zł. BMW 318d z 2-litrowym silnikiem 150-konnym to wydatek od 144 000 zł.

Najmocniejsza Giulia Quadrifoglio kosztuje od 359 000 zł i napędzana jest motorem o pojemności 3 litrów i mocy 510 KM, podczas gdy BMW M3 oferuje 431 KM za co najmniej 370 700 zł.

A Wam który samochód bardziej się podoba?

Tagi: #Alfa #BMW #VS