29.01.2016 13:20

Fiat Tipo vs Fiat Linea

W 2015 roku Fiat zaprezentował nowe Tipo, będące następcą mało popularnej Linei. Jak te auta wypadają w bezpośrednim starciu?

Fiat Tipo vs Fiat Linea
foto: materiały prasowe

Oba samochody zostały zaprojektowane przez jedno z największych centrów badawczo-rozwojowych Tofas przy współpracy z Centro Stile Fiat.

Linea

Samochód wytwarzany był w fabryce Bursa w Turcji, przy rocznym nakładzie produkcyjnym 60 000 sztuk. Na początku pojazd sprzedawano tylko Europie, a następnie pojawił się także na rynkach w Brazylii, Indiach i Chinach.

Linea powstała na platformie LWB, mierzyła 4,56 m długości, 1,73 m szerokości i 1,5 m wysokości przy rozstawie osi 2,6 m. Jej bagażnik miał pojemność 500 litrów. Fiat wyróżniał się dostępnym w wielu kombinacjach obszernym, ergonomicznym wnętrzem wykonanym z przyzwoitych materiałów. Wszystkie jednostki w gamie spełniały ówczesne normy – Euro 4. Do wyboru klientów były silniki benzynowe 1.4 o mocy 77 KM lub 120 KM w wariancie z turbiną lub wysokoprężne MultiJet – 1.3 16v 90 KM lub 1.6 105 KM.

Zwrotna Linea produkowana od 2007 roku mogła pochwalić się przyzwoitym promieniem skrętu wynoszącym 10,5 m.

Tipo

Nowy samochód na niektórych rynkach sprzedawany jest pod nazwą Aegea. Mierzy 4,53 m długości, 1,79 m szerokości i 1,50 m wysokości przy rozstawie osi 2,63 m. Bagażnik Tipo pomieści 520 litrów, a we wnętrzu wygospodarowano schowki o łącznej przestrzeni 12 litrów. W Polsce można składać na to auto zamówienia od 3 grudnia 2015 roku. Klienci mogą wybrać jeden z 4 silników – podstawowy 1.4 16V Fire 95 KM, 1.6 E-Torq 110 KM, 1.3 MultiJet II 95 KM lub 1.6 MultiJet II 120 KM. Ceny rozpoczynają się od 45 000 zł. Dostępne są 4 poziomy wyposażenia – Tipo, Pop, Easy i Lounge.

Nawet podstawowy wariant oferuje wiele udogodnień, między innymi: klimatyzację manualną, radio z wejściem USB, AUX oraz 4 głośnikami, elektrycznie sterowane szyby przednie, wspomagany układ kierowniczy Dualdrive z trybem City, regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumną kierowniczą, centralny zamek, automatycznie unoszoną klapę bagażnika, system stabilizacji toru jazdy, bezkorkowy system tankowania Smart Fuel i poduszki powietrzne kierowcy oraz pasażera z przodu.

Zawieszenie najnowszego Tipo składa się z niezależnych kolumn MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu. Fiat chwali się niskim promieniem skrętu – który wynosi 11 metrów – oraz dobrym współczynnikiem oporów powietrza wyrażanym w wartości 0,29 Cx.

Sądząc po samych danych technicznych na papierze, Tipo i Lineę nie dzieli jakaś wielka przepaść. Jednak w bezpośrednim starciu, przepaść generacyjna będzie odczuwalna niemalże na każdym kroku.

Tagi: #Fiat #News