24.11.2015 16:27

Mazda MX-5 vs Fiat 124 Spider

Coraz więcej producentów samochodów decyduje się na współpracę z innymi markami przy opracowywaniu nowych modeli. Ma to na celu redukcję kosztów, a co za tym idzie – maksymalizację zysków.

Mazda MX-5 vs Fiat 124 Spider
foto: materiały prasowe

O jak najwyższy współczynnik rentowności nowych roadsterów postarały się Mazda i Fiat. Najpierw na rynku zadebiutowała nowa generacja MX-5, a następnie do głosu doszła włoska marka, która na bazie tego auta opracowała 124 Spider.

Z zewnątrz oba te pojazdy diametralnie się różnią. MX-5 cechują agresywne, bezkompromisowe, ostre linie. Stylistycznie 124 Spider zaś, zdaje się sprawiać wrażenie bardziej dostojnego i ułożonego. Całe szczęście, poza linią boczną, ciężko doszukać się rażących podobieństw – zarówno jeden, jak i drugi samochód, zachowały swoją oryginalność.

Niestety we wnętrzu jest zupełnie inaczej – kokpit Fiata to wierne odwzorowanie tego z Mazdy… Praktycznie w ogóle się nie różni. Jedyny szczegół to znak markowy na kole kierowniczym.

Przedstawicielstwo włoskiej marki obiecuje, że ich nowy roadster będzie zapewniać wyjątkowe, iście włoskie właściwości jezdne.

Historia

Protoplasta nowego Fiata 124 Spider, o tej samej nazwie, wytwarzany był w latach 1966-1985. Przez okres ostatnich 24 miesięcy produkcji powstawał pod szyldem Pininfariny. W wersji Abarth Rally w latach 1972-1975 wyposażonej w sztywnych dach auto prowadzone przez Raffaele Pinto i Maurizio Verini zdobyło dwukrotnie tytuł MIstrza Europy.

Mazda MX-5 to bezwzględnie najlepiej sprzedający się na świecie dwumiejscowy roadster. Oferuje dobre właściwości jezdne i przyzwoite osiągi dzięki małej masie własnej, całkiem niezłe wykończenie wnętrza, a wszystko to okraszone jest niewygórowanymi kosztami. Obecna generacja jest już czwartą odsłoną tego kultowego samochodu.

Współcześnie

Fiat 124 Spider w Europie oferowany będzie z silnikiem 1.4 Multiair Turbo o mocy 140 KM, znanym chociażby z Abartha 500. Maksymalny moment obrotowy w wysokości 240 Nm ma trafiać na tylne koła za pośrednictwem przekładni ręcznej.

Mazda tradycyjnie opiera się technologii dowsinzingu, a MX-5 wiernie kultywuje tradycje marki. W jej gamie dostępne są wyłącznie dwie jednostki wolnossące o pojemności 1.5 i mocy 131 KM oraz 2.0 generującym 160 KM. W pierwszym wariancie na tylną oś przekazywanych jest 150 Nm, a w drugim – 200 Nm. Dzięki masie nieprzekraczającej 1000 kg, sprint do 100 km/h zajmuje 7,3 lub 8,3 s. Ceny zaczynają się od 89 900 zł za słabszą wersję i od 96 900 zł za najmocniejszą.

Czas pokaże czy nowy Fiat powtórzy sukces MX-5. Zapewne tradycyjnie już kluczową kwestie odegra sama cena samochodu. Drugim, najistotniejszym elementem wydaje się sama stylistyką – w myśl tego, że tak bardzo lubimy kupować pewne produkty oczami... 

Tagi: #Duperele #Fiat #Mazda