17.05.2016 14:56

Czemu Kurt Cobain zarzucał plagiat Toolowi?

Wokalista Nirvany - podobnie jak Adam Jones - był pod wrażeniem twórczości braci Quay. Czemu miał za złe Toolowi, że ma podobne inspiracje?

Czemu Kurt Cobain zarzucał plagiat Toolowi?
foto: kadry z wideo

Jednym ze znaków rozpoznawczych zespołu Maynarda Jamesa Keenana są charakterystyczne, mroczne teledyski realizowane metodą animacji poklatkowej. Za ich przygotowanie odpowiada gitarzysta grupy, Adam Jones, który jest również specjalistą od charakteryzacji i lalek. Efekty jego pracy mogliśmy podziwiać m.in. w filmach „Terminator 2”, „Powrót Batmana” oraz „Edward Nożycoręki”.

Choć pierwszy klip Toola, zrealizowany do utworu „Hush” przez Kena Andrewsa, był jeszcze utrzymany w zupełnie innej stylistyce (nietypowo pojawili się w nim nawet sami muzycy), pozostałe teledyski grupy były konsekwentne mrocznej, klaustrofobicznej konwencji, w której nietrudno doszukać się wpływu braci Quay.

Bliźniacy Stephen i Timothy są cenionymi scenografami filmowymi i teatralnymi, którzy poza pełnometrażowymi filmami „Instytut Benjamenta” i „Stroiciel trzęsień ziemi” dali się poznać przede wszystkim jako twórcy poklatkowych animacji. Jedną z najsłynniejszych była ekranizacja „Ulica krokodyli” Brunona Schulza. Do fanów twórczości braci Quay zaliczał się również Kurt Cobain - a gdy zobaczył wideo do „Sober”, jego reakcja była natychmiastowa:

"

O Boże, mam nadzieję, że zostaną pozwani! To jest tak bezwstydnie zerżnięte! Mam na myśli to, że też marzyłem o stylu braci Quay, ale nie chciałem wcale nic takiego. To było straszne! Oczywiście to cudowny klip - naprawdę miło się go ogląda, ale chętniej popatrzyłbym na film braci Quay. Mięso w rurach, wstydu nie mają! Powinno im się plasnąć nadgarstki za coś takiego. "

Fragmenty „Ulicy krokodyli” możecie porównać na własne oczy z powszechnie znanym i lubianym teledyskiem Toola poniżej:

Co ciekawe, sam Kurt Cobain marzył o podobnym klipie do singla „Lithium”. Pierwotna koncepcja nie miała nic wspólnego z wideo, które znamy od lat. Muzyk przez całe życie kolekcjonował stare lalki i pragnął wykorzystać je w tym dziele. Wspominał nawet konkretne jugosłowiańskie lalki z XVIII wieku, a jego wizja brzmiała całkiem podobnie do klimatów, do których przyzwyczaił nas Tool.

"

Te lalki są naprawdę dziwne, mają długie głowy i palce. Trochę jak w filmach braci Quay. Będziemy się wzorować na ich stylu, bo zaprosiliśmy ich do współpracy, ale odmówili. Nie mamy o wiele więcej pomysłów niż to, że będą lalki robiące między sobą dziwne, surrealistyczne rzeczy. Jak Courtney pójdzie następnym razem na badania, nagramy wideo z dzieckiem w jej łonie i to też wrzucimy do tego teledysku. "

Brzmi intrygująco? Wielka szkoda, że nie doczekaliśmy się takiej wersji wideo. Na szczęście swoje surrealistyczno-artystyczne ambicje Cobain zrealizował później we współpracy z Antonem Corbijnem w klipie do „Heart-Shaped Box”. A Tool, choć wpływy braci Quay były wyraźne też w jego późniejszych teledyskach, ukształtował własny styl.

Pełny, archiwalny wywiad z Cobainem znajdziecie poniżej:

Uważacie, że Cobain miał rację posądzając Toola o plagiat?

Jakub Gańko
Tagi: #Duperele #Kurt Cobain #Tool