12.03.2016 13:06

26% właścicieli smartfonów nie używa ich do dzwonienia

300 mln osób na świecie - w tym dobre kilka milionów w Polsce - nie widzi w posiadanym smartfonie telefonu, komunikując się z innymi przez aplikacje i media społecznościowe. Mały ekran wygrywa także z telewizorem.

26% właścicieli smartfonów nie używa ich do dzwonienia
foto: materiały prasowe

Takie wyniki przyniosło badanie przeprowadzone przez Deloitte, koncentrujące się na wpływie zwyczajów użytkowników na rozwój technologii. Trendy wyznaczane są na podstawie informacji zdobytych na całym świecie, w tym w Polsce.

Jak przekonuje Jakub Wróbel, starszy menadżer w Dziale Konsultingu Deloitte, polscy użytkownicy są w dziedzinie połączeń głosowych nieco bardziej konserwatywni. Różnice w zachowaniach są jednak dość małe.

"

Obserwujemy wzrost popularności alternatywnych form komunikacji w stosunku do 2014 roku. Należy jednak zauważyć, że wciąż 78% dorosłych użytkowników smartfonów w Polsce deklaruje, że korzysta z tradycyjnej formy komunikacji, jaką jest rozmowa głosowa, i aż 40% wskazuje, że częstotliwość takich rozmów wzrosła względem 2014 roku. "

Smartfon przestaje być zwykłym urządzeniem komunikacyjnym, stają się centralnym punktem życia. Jak podkreśla szef Apple, Tim Cook, w telefonie znajduje się obecnie więcej informacji na temat jego właściciela, niż można znaleźć w jego domu.

Brak potrzeby korzystania z tradycyjnych połączeń głosowych wynika z możliwości, jakie dają nowoczesne komunikatory. W aplikacjach tego typu można nie tylko przesyłać informacje tekstowe oraz zdjęcia, ale także notatki głosowe i filmy. Możliwe jest także zestawienie przez internet połączenia głosowego lub wideo.

W Polsce nasycenie telefonami komórkowymi wynosi ponad 100% - na każdego użytkownika przypada więcej, niż jedno urządzenie. Rośnie także popularność smartfonów, które stają się coraz bardziej dostępne. Najtańsze modele, takie jak polski myPhone C-Smart III, dostępne są w cenie nawet 199 złotych. Można także spodziewać się pojawiania się coraz większej liczby urządzeń na rynku wtórym.

Według szacunków Deloitte w 2016 roku użytkownicy na świecie sprzedadzą bezpośrednio lub wymienią na nowe 120 mln używanych smartfonów, zarabiając na tym ponad 17 mld dolarów. Stanowi to wyraźny wzrost w stosunku do liczby 80 mln używanych telefonów o wartości 11 mld dolarów, sprzedanych lub wymienionych na nowe w 2015 roku.

Smartfony wygrywają w walce o uwagę użytkownika z telewizją – 40% przebadanych deklaruje, że spędza z nimi ponad 3 godziny dziennie. Do przeznaczania takiej samej ilości czasu na sesje przed odbiornikiem TV przyznaje się już tylko 13% badanych.

Kiedy ostatni raz dzwoniliście ze swojego smartfona?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Duperele