08.06.2016 10:51

Piractwo w Polsce zmniejszyło sprzedaż muzyki o 5%

2,6 mln euro (prawie 11,5 mln złotych) – na tyle wyceniono straty powodowane przez piractwo muzyczne w Polsce. Podana kwota ma przedstawiać wartość utraconej sprzedaży – muzyki, która byłaby zakupiona, gdyby użytkownicy nie sięgali po nią nielegalnie.

Piractwo w Polsce zmniejszyło sprzedaż muzyki o 5%
foto: materiały prasowe

Dane pochodzą z raportu udostępnionego przez EUIPO - European Union Intellectual Property Office. Za podstawę do analizy posłużyły dane pochodzące od wytwórni muzycznych. Wyliczenia mają przestawiać straty ponoszone na skutek piractwa tylko przez producentów.

Jak wynika z raportu, piracka muzyka uszczupliła dochody sektora muzycznego w Europie o 170 mln euro w 2014 roku. Średnio w krajach UE piractwo miało uszczuplać przychody wytwórni o 5,2%. Nielegalna muzyka miała mieć największy wpływ na rynek w Hiszpanii (8,2% potencjalnie sprzedanej muzyki), Grecji (8%) oraz Szwecji (7,4%).

Polska znalazła się w tym rankingu poniżej średniej – piracka muzyka zaowocowała sprzedaniem 5% muzyki mniej, niż w przypadku gdyby konsumenci nie mieli do niej dostępu.

foto: EUIPO

Pod względem wartości zjawisko było dla branży najbardziej dotkliwe w Wielkiej Brytanii, gdzie oszacowano je na 48,6 mln euro. Na niechlubnym podium znajdują się jeszcze Niemcy (40,3 mln euro) oraz Francja (26,3 mln euro).

Z raportu wynika, że z całościowej kwoty 57 mln euro było owocem braku sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach (co stanowiło 2,9% wartości tego segmentu), zaś o 113 mln euro (8,8% segmentu) miało uszczuplić przychody branży wstrzymywanie się przed kupowaniem muzyki formacie cyfrowym.

W pierwszej kategorii brano pod uwagę single i albumy sprzedawane na płytach CD, nośnikach MiniDisc, Super Audio CD, DVD oraz kasetach magnetofonowych. Jako muzykę cyfrową rozumiano zarówno zakup utworów do pobrania na dysk twardy, jak i korzystanie z usług streamingu oraz muzyki udostępnianej w przekazie z reklamą (na przykład w serwisie YouTube).

Z danych zawartych w raporcie wynika, że wartość polskiego rynku muzycznego w 2014 roku wynosiła około 230 mln złotych. To wartość niemal identyczna, jak podana w podsumowaniu 2015 roku opublikowanego przez ZPAV – przychody wytwórni w naszym kraju zostały oszacowane na 232 mln zł, przy czym najszybciej rosnącym segmentem nie była wcale muzyka sprzedawana cyfrowo – wręcz przeciwnie.

Czy wyliczone w raporcie 5% utraty sprzedaży z powodu piractwa to wysoki wskaźnik? Z punktu widzenia wytwórni na pewno tak. Jeśli jednak porównać te dane z informacjami udostępnionymi przez BSA o skali rozpowszechnienia nielegalnego oprogramowania w Polsce, widać znaczną różnicę – w 2015 roku po raz pierwszy w historii piratów było mniej, niż legalnych użytkowników.

A Wy jak słuchacie muzyki?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Duperele