01.02.2017 11:13

Plus i Cyfrowy Polsat ukarani za kłamanie w reklamach

40 mln złotych – na tyle Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wycenił wprowadzanie klientów w błąd w reklamach ofert smartDOM i Power LTE. Zdaniem UOKiK Cyfrowy Polsat i Plus podawały nieprawdziwe informacje dotyczące ceny oraz zakresu usługi.

Plus i Cyfrowy Polsat ukarani za kłamanie w reklamach
foto: materiały prasowe

Do UOKiK trafiły skargi na obu operatorów telekomunikacyjnych od klientów, którzy poczuli się oszukani obietnicami składanymi w prowadzonych na łamach prasy, internetu oraz telewizji kampanii reklamowych.

Przedsiębiorstwa w 2014 roku kusiły ofertą smartDOM i Power LTE – pakietem usług telekomunikacyjnych. Urząd odnotował, że w haśle reklamowym obiecywano „Internet LTE bez limitu danych”, a w spotach telewizyjnych sugerowano, że cały pakiet – wraz ze smartfonem, tabletem i telewizorem – został wyceniony na 61 zł miesięcznie.

foto: materiały prasowe

Do UOKiK trafiły skargi wskazujące na nieprawdziwość udzielanych w reklamie informacji – klienci skarżyli się na znaczące spowalnianie dostępu do internetu po przekroczeniu limitu transferu danych (którego, według zapewnień z billboardów, miało nie być) oraz konieczność dodatkowego płacenia za tablet i telewizor.

Dochodzenie UOKiK potwierdziło zarzuty stawiane przedsiębiorstwom – rzeczywiste warunki promocji Power LTE obejmowały limity zarówno na liczbę przetransferowanych danych, jak i dostępną prędkość dostępu do internetu, nieprawdziwa okazała się także reklamowana cena pakietu usług, która nie obejmowała opłat za sprzęt.

foto: materiały prasowe

Czy Wasz nielimitowany internet ma limity?

Według Marka Niechciała, prezesa UOKiK, było to oszukiwanie potencjalnych klientów:

"

Zakwestionowaliśmy wprowadzanie w błąd w reklamie usług telekomunikacyjnych i sprzętu elektronicznego. Praktyki obu spółek mogły spowodować straty finansowe u tych konsumentów, którzy zdecydowali się zawrzeć umowę w ramach promocji smartDOM i Power LTE. Nasze postępowania wykazały, że rzeczywiste warunki oferty różniły się od tych prezentowanych w reklamach. Oczywiście, reklama może przybierać różne konwencje, m.in. uproszczenia czy żarty. Nie może jednak wprowadzać w błąd co oferty przedsiębiorcy. "

Urząd zdecydował się nałożyć kary finansowe w wysokości 40,4 mln zł30,7 mln zł na Polkomtel (operatora sieci Plus) oraz 9,7 mln zł na Cyfrowy Polsat.

Dodatkowo UOKiK nakazał telewizyjną emisję ogłoszeń o wprowadzeniu konsumentów w błąd – materiały mają pokazywać się przez 30 dni po 5 razy w paśmie wieczornym, przy czym o informacja o każdym z naruszeń ma trwać nie mniej niż 15 sekund. Linki do decyzji Urzędu mają pojawić się na stronach ukaranych operatorach – UOKiK precyzuje, że odnośnik ma pojawić się w górnej części strony głównej.

Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy mogą – i zapewne skorzystają tej opcji – odwołać się do sądu. Tak zrobił między innymi T-Mobile, który został ukarany przez UOKiK za wciskanie klientom niezamówionych płatnych usług „Granie na czekanie” – operator ma zapłacić za swoje grzeszki 15 mln zł.

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Duperele