24.07.2017 14:14

Polska wydała 370 mln zł na system IT – taniej niż wdrożyć będzie napisać nowy

Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach powstaje od 2001 roku – na jego zbudowanie przeznaczono ponad 370 mln zł. ZSIN jeszcze nie został uruchomiony – okazało się, że taniej będzie zbudować zupełnie nowy system, niż próbować naprawić już przygotowany.

Polska wydała 370 mln zł na system IT – taniej niż wdrożyć będzie napisać nowy
foto: materiały prasowe

Tworzony od lat system ma usprawnić przepływ informacji o nieruchomościach, jakie są gromadzone w rejestrach publicznych – na przykład księgach wieczystych, rejestrach TERYT lub REGON.

Jego zadaniem ma być synchronizacja danych pomiędzy różnymi systemami, tak by aktualizacja dokonana w jednym z systemów była automatycznie i bezpiecznie zapisywana w pozostałych miejscach, w których Polska gromadzi i przechowuje zmienione dane o nieruchomościach.

Pomimo upływu lat nie udało się jednak opracować systemu, który byłby w stanie realizować te funkcje. Zakładany termin uruchomienia systemu upłynął 9 września 2016 roku.

Problemy pojawiają się już na poziomie powiatów, które – każdy z osobna – na swój własny sposób widzą zaangażowanie w projekt. Dane, które są udostępnianie do ZSIN są więc różne w poszczególnych administracjach lokalnych. Samorządy nieszczególnie chętnie partycypowały też w kosztach tworzenia systemu, z którego miały korzystać.

Te zdaniem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego były na dodatek mocno zaniżone – według szacunków, wykonanie całego systemu powinno pochłonąć nawet 650 mln złotych. KWRiST podkreśla, że podobne rozwiązanie w USA powstawało 20 lat i pochłonęło zdecydowanie większe środki.

Samorządowcy z kolei wskazują, że założenia dotyczące systemu zostały postawione błędnie, a ich naprawienie może być bardzo drogie – do tego stopnia, że tańsze niż ratowanie budowanego systemu może się okazać skasowanie go i stworzenie ZSIN zupełnie od nowa.

To nie pierwszy raz, gdy milionowe inwestycje w e-administrację okazują się nie przynosić spodziewanych rezultatów – przykładem może być portal, którego stworzenie pochłonęło 10,5 mln zł, a z którego przez 8 miesięcy skorzystało 78 osób.

A Wy co zrobilibyście w tej sytuacji?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Duperele