25.10.2016 09:20

Wirtualna Rzeczywistość przynosi prawdziwe kontuzje

Główny zarzut kierowany do zestawów Wirtualnej Rzeczywistości wydaje się być już nieadekwatny – wystarczy spojrzeć na wyczyny ludzi noszących hełmy VR żeby zobaczyć, że prezentowany im świat wydaje się być jak najbardziej prawdziwy i – na ich zgubę – namacalny.

Wirtualna Rzeczywistość przynosi prawdziwe kontuzje
foto: kadr z video

Nowoczesne zestawy wspierane pokaźną mocą obliczeniową – jak HTC Vive, Oculus Rift czy PlayStation VR – potrafią stworzyć całkiem realną iluzję przebywania w wygenerowanym komputerowo świecie. Wrażenia są tak mocne, że bardzo prosto zapomnieć o tym, co tak naprawdę znajduje się w naszym pobliżu.

Mogą to być meble, ale także – jak udowodnił śmiałek używający zestawu Oculusa do wspinania się na wyimaginowaną skałę – pozostawiona nisko podłoga:

Wypadek wygląda boleśnie, ale zapewne biorący w nim udział był raczej zadowolony, że do poziomu gruntu miał 1,5 metra – a nie kilkadziesiąt, jakie przebył spadając równocześnie z wirtualnej góry.

Na zgubę graczy działają także instynktowne odruchy ich ciał – co widać na filmie prezentującym przejażdżkę kolejką górską. Organizm spodziewa się zmiany układu działających na niego sił i stara się zareagować na antycypowaną sytuację, co kończy się niebezpiecznym rozprzężeniem rzeczywistej sytuacji i zachowań.

Jeśli myślicie, że wystarczy usiąść na krześle, żeby móc bezkarnie przemierzać wirtualne światy, jesteście w błędzie. Nawet z takiej pozycji można zaliczyć gwałtowne spotkanie twarzą z podłogą.

Co ciekawe, niebezpieczne dla graczy są nie tylko rzeczywiste przedmioty, których nie widać w wirtualnym świecie, ale także widziane w goglach sprzęty, które pozostają całkowicie wirtualne.

Wystarczy spojrzeć na przygodę, jaką miał profesjonalny gracz w snookera z partyjką rozgrywaną w VR (właściwa akcja zaczyna się od 1.30):

Wirtualna Rzeczywistość została także doceniona przez żartownisiów – osoba z goglami na głowie pozostaje bezbronna wobec ich pomysłów. Wzbogacenie wrażeń ze świata VR o zupełnie prawdziwe bodźce zewnętrzne kończy się paniką i pandemonium:

Mieliście podobne przygody podczas pobytu w Virtual Reality?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Duperele