01.06.2016 14:25

Polska zabawka uczy się razem z dzieckiem

Photon to zabawka, która rozwija się razem z dzieckiem, ucząc go przy okazji podstaw programowania. Interaktywnego robota stworzono w Polce – ma szanse trafić do sprzedaży na początku 2017 roku.

Polska zabawka uczy się razem z dzieckiem
foto: materiały prasowe

W prace nad Photonem zaangażowani zostali programiści, inżynierowie, psychologowie oraz… dzieci. Wszystko po to, żeby zabawka potrafiła absorbować uwagę bawiących się, dawać im satysfakcję oraz umożliwiać korzystanie z coraz bardziej zaawansowanych funkcji robota.

Photon kierowany jest do dzieci w wieku 6-12 lat. Po wyjęciu z pudełka robocik nie potrafi zbyt wiele – jego możliwości odblokowywane są przez interakcje z dziećmi. Kluczowa jest tu aplikacja mobilna, która nie tylko pozwala poznać historię Photona – przybysza z innej planety, którego rakieta rozbiła się, a on sam doznał amnezji – ale także wyznacza zadania do wykonania i nagradza za ich prawidłowe rozwiązanie.

Wraz z postępami dzieci otrzymują możliwość wykorzystywania kolejnych czujników wbudowanych w zabawkę. Wśród nich znajdują się między innymi sensor pozwalający na rozpoznawanie przeszkód na drodze i ich omijanie; czujnik dźwięku (jeśli dziecko krzyknie lub zaklaszcze – robot odpowie na tę komendę w swoim języku); czujnik dotyku (robot zareaguje np. na przeniesienie czy pogłaskanie) i czujnik koloru, dzięki któremu rozpoznaje kolor płaszczyzny, po jakiej się porusza.

Na wyposażeniu robota znajduje się też czujnik zliczający przebytą odległość; czujnik światła umożliwiający określenie pory dnia oraz głośnik, który pozwoli robotowi mówić w jego własnym języku. Photon może też wykorzystywać podświetlanie oczu i czółek do sygnalizowania emocji.

Zabawka rozwija się, gdy rosną umiejętności programistyczne dziecka. Aplikacja pełniąca rolę tłumacza – została nazwana „Photon-Human translator” - zapewnia całkowicie graficzną obsługę języka programowania, który powstał specjalnie na potrzeby zabawki. Zadaniem dziecka jest stworzenie schematu blokowego algorytmu, dzięki któremu Photon zachowa się zgodnie z wyznaczonym celem.

O wyjątkowości programowalnego robota opowiada Marcin Joka, jeden z twórców Photona.

"

Photon pojawia się na naszej planecie w wyniku wypadku kosmicznego statku, którego części zostały rozsiane po ziemi. Zadaniem dziecka będzie pomoc robotowi te części odnaleźć i złożyć w całość, wypełniając po drodze zadania o zróżnicowanym stopniu trudności. Po każdym zadaniu dziecko otrzymuje określoną liczbę punktów, które można wykorzystać na ulepszenie robota, np. odblokowanie nowych funkcji jego sensorów lub sposobów interakcji z użytkownikiem, a także na jego dowolne spersonalizowanie, w zależności od potrzeb dziecka. To wszystko sprawia, że nigdzie na świecie nie będzie dwóch jednakowych robotów. Każdy będzie na swój sposób wyjątkowy. "

Zabawka to zwycięzca krajowych finałów Microsoft Imagine Cup z 2015 roku – korporacja wsparła studentów, którzy wymyślili Photona, dzięki czemu robot ma szansę pojawić się w sprzedaży jako pełnoprawny produkt. Fundusze na dopracowanie i rozpoczęcie produkcji mają być zebrane dzięki Kickstarterowi – kampania ruszyła 31 maja i w niecały dzień zebrano 11 000 z założonych 35 tysięcy dolarów.

W zależności od tego, jak szybko zapadnie decyzja o zakupie Photona, będzie on kosztował w przedsprzedaży 149 lub 199 dolarów. Zabawki mają trafić do pierwszych klientów na początku 2017 roku – twórcy zamierzają także przekazywać roboty instytucjom pomagającym dzieciom – sierocińcom, szpitalom onkologicznym itp.

Twórcy robota chwalą się, że Photon to pierwsza na świecie zabawka, która będzie mogła się rozwijać i dopasowywać umiejętności do wiedzy dziecka. Na początku robot potrafi tylko jeździć, jednak z biegiem czasu, dzięki interakcji z dzieckiem, a także jego wspólnej zabawie z rodzicami, zabawka nabywa coraz to nowych umiejętności, a dziecko intuicyjnie uczy się z nich korzystać.

Pobawilibyście się takim robotem?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Gadżety