10.11.2017 12:22

Call of Duty oskarżone o spiracenie wizerunku HMMWV

Producent pojazdu HMMWV, protoplasty cywilnego Hummera, pozwał Activision motywując to zarobieniem przez wydawcę serii Call of Duty miliardów dolarów na bezprawnym korzystaniu z wizerunku, nazwy i reputacji militarnego samochodu.

Call of Duty oskarżone o spiracenie wizerunku HMMWV
foto: Outisnn , CC BY-SA 3.0

Pierwsza część cyklu gier wojennych powstała w 2003 roku – jak chwalił się Activision, do końca 2016 roku sprzedano 250 milionów egzemplarzy Call of Duty, a przychody przekroczyły 15 mld dolarów.

Najnowsza część serii, Call of Duty: WWII, w ciągu pierwszego weekendu sprzedaży dorzuciła do tej kwoty 500 mln dolarów.

HMMWV – (high-mobility multipurpose wheeled vehicle, wielozadaniowy pojazd kołowy o wysokiej mobilności) według szacunków powstał w niemal 280 000 egzemplarzy, wchodząc na wyposażenie wielu światowych armii – służy między innymi w polskich siłach zbrojnych. Ile producent zarobił na produkcji, nie wiadomo – szczegóły dotyczące dostaw militarnych objęte są tajemnicą.

W pozwie złożonym w sądzie na Manhattanie AM General LLC (producent pojazdu) oskarżył Activision o wykorzystanie dobrej woli i reputacji marek „Humvee” and „HMMWV” przez powierzanie im prominentnych ról w serii Call of Duty oraz licencjonowanie związanych z gra treści do użytku w książkach i zabawkach.

Przedstawiciele AM General są zdania, że to wykorzystanie wizerunku samochodu stoi za prawdziwą przyczyną popularności serii gier:

"

(Sukces) przyszedł tylko kosztem AM General i klientów, którzy zostali oszukani i uwierzyli, że AM General udzielił grom licencji lub jest w jakikolwiek sposób powiązany w tworzenie cyklu. "

Producent Humvee domaga się od Activision rekompensaty i odszkodowania – na drogę sądowa zdecydował się wkroczyć po trwających ponad rok i zakończonych fiaskiem rozmowach z deweloperem.

Dni służby Humvee w amerykańskiej armii są policzone - w 2015 roku jako jego następce wskazano JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Kontrakt na dostawę 55 000 sztuk przez 25 lat wyceniono na 30 mld dolarów.

Dlaczego gracie w Call of Duty?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Gry