07.11.2017 14:09

MKOl (prawie) uznał e-sport za prawdziwy sport

Zdobywanie medali olimpijskich w CS-a wydaje się być tylko kwestią czasu – Komitet Olimpijski doszedł właśnie do wniosku, że profesjonalne granie w gry jest aktywnością sportową.

MKOl (prawie) uznał e-sport za prawdziwy sport
foto: Atos, CC BY-SA 2.0

E-sport staje się tak popularny, że nawet poważne i stateczne organizacje sportowe nie mogą już sobie pozwolić na jego ignorowanie. W 2016 roku Legia Warszawa uruchomiła sekcję FIFA, a w 2017 międzynarodowa federacja piłkarska wraz z Electronic Arts (twórcami licencjonowanej przez związek gry) ogłosili przeprowadzenie oficjalnych Mistrzostw Świata (e-World Cup) w FIFĘ 2018.

Coraz częściej zauważa się, że dobre przygotowanie profesjonalnych graczy wiąże się z reżimem treningowym godnym olimpijczyków – zdarzyło się nawet w Polsce, że drużyna e-sportowa przygotowywała się do turnieju na tych samych obiektach, co reprezentująca nas na igrzyskach kadra zawodników.

Nad e-sportem pochylił się Międzynarodowy Komitet Olimpijski i po wnikliwym przyjrzeniu się sprawie orzekł, że w gruncie rzeczy nie widzi różnicy.

"

Współzawodnictwo e-sportowe może być uznane za aktywność sportową, a zawodnicy przygotowują się i trenują z aktywnością porównywalną do atletów z tradycyjnych sportów. "

Nie oznacza to jeszcze, że droga na sportowe salony została otwarta – Komitet Olimpijski wyraził także swoje zastrzeżenia:

"

Żeby móc zostać uznanym przez MKOl za sport, dziedziny e-sportowe nie mogą naruszać wartości olimpijskich. Wymagana jest także obecność organizacji gwarantującej stosowanie się do reguł i regulacji Ruchu Olimpijskiego (działania antydopingowe, regulacja hazardu itp.). "

Potrzeba powstania takiej organizacji została już w Polsce zauważona – najlepsze w naszym kraju teamy zaanonsowały swój udział w projekcie ELIGA, mającym ambicję stać się właśnie instytucją na wzór związku sportowego.

Azjaci takie rozważania mają już dawno za sobą – w 2022 roku, podczas igrzysk tego kontynentu rozgrywanych w Chinach, zawodnicy e-sportowi będą mogli oficjalnie zdobyć medale.

Bardziej problematyczne może być spełnienie wymogów o dochowaniu wartości olimpijskich - jest wśród nich między innymi powstrzymywanie się od przemocy, która w najpopularniejszych obecnie tytułach e-sportowych jest podstawą rozgrywki.

Czy granie jest sportem?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Gry