15.12.2016 11:08

Polski rząd przeznaczy 116 mln złotych na wsparcie twórców gier

Wirtualna rozrywka tworzona nad Wisłą osiągnęła tak wysoki poziom, że zauważył to nawet nasz rząd. W związku z tym przeznaczy na jej dalszy rozwój grube miliony.

Polski rząd przeznaczy 116 mln złotych na wsparcie twórców gier
foto: materiały prasowe + Bóg Pejnta

Wiedźmin, Dying Light, Two Worlds, The Vanishing of Ethan Carter... To zaledwie kilka tytułów stworzonych przez polskich twórców, które cieszyły się bardzo dużym powodzeniem wśród graczy i recenzentów - i to wcale nie tylko w Polsce. Kolejne studia rosną na ziemiach piastowskich jak grzyby po deszczu - np. Movie Games pracujący obecnie nad Dywizjonem 303 - a nasz kraj jest coraz częściej kojarzony z jakościowymi grami.

Sytuacja zrobiła się na tyle poważna, że doceniło ją również Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, decydując się przeznaczyć aż 116 milionów złotych na wsparcie 38 projektów polskich twórców. O najgłośniejszym z nich, Cyberpunku 2077, informowaliśmy już wcześniej - dzięki wnioskowi o dofinansowanie w ramach programu GameINN poznaliśmy kwoty, jakich potrzebuje na jego produkcję CD Projekt RED.

Laureatów konkursu ogłosił minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin, zapowiadając jednocześnie, że pragnie unowocześnić polską gospodarkę i zapewnić jej dynamiczny rozwój w obszarach, gdzie tkwi największy potencjał intelektualny i kreatywny.

CD Projekt RED otrzymał łącznie prawie 28 milionów złotych, które w większości przeznaczy na narzędzia niezbędne do produkcji gry Cyberpunk 2077. Są to m.in. technologie do kreacji żyjącego miasta kierowanego przez sztuczną inteligencję oraz trybu multiplayer. Firma otrzymała również fundusze na dalszy rozwój swojej platformy dystrybucji cyfrowej GOG, stawianej często jako konkurencja dla Steama.

Inne dofinansowane studia to m.in. Flying Wild Hog (odpowiedzialne za Hard Reset i obie części nowego Shadow Warriora), The Farm 51 (twórcy NecroVision i Deadfall Adventures), CI Games (Sniper: Ghost Warrior, Lords of the Fallen), Techland (Dying Light, Call of Juarez i Dead Island), a także PlayWay i Bloober Team.

Pełną listę ocenionych projektów złożonych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014- 2020 wraz z konkretnymi kwotami znajdziecie tutaj.

Na jakie polskie produkcje czekacie najbardziej?

Jakub Gańko
Tagi: #Gry