04.04.2017 09:27

Rząd przeznaczy 100 mln zł na gry komputerowe

Budujemy w Polsce gospodarkę opartą na grach – w ramach drugiej edycji programu GameINN polscy deweloperzy otrzymają 100 mln zł na prace nad tytułami, które mają stać się światowymi hitami.

foto: materiały prasowe

To podwojenie kwoty, która została przekazana polskim studiom do tej pory – branża została zasilona kwotą 116 mln zł. Spora część – 30 mln zł – trafiła do CD Projekt Red na prace nad Cyberpunkiem 2077. Łącznie dofinansowano 38 projektów.

Mocarstwowe plany Polski ogłosił podczas konferencji w Krakowskim Parku Technologicznym wicepremier Jarosław Gowin:

"

Branża gier wideo staje się polską specjalnością gospodarczą. Inwestujemy w sektor, który już jest bardzo zawansowany technologicznie, zatrudnia profesjonalistów z różnych dziedzin i ma szerokie grono odbiorców swoich produktów na całym świecie. "

Na spotkaniu, wbrew naszym wcześniejszym, primaaprilisowym doniesieniom, nie zaprezentowano Symulatora kolumny BOR-u 2017. Przedstawiono za to ciekawe statystyki dotyczące polskiej branży gier.

Według danych przedstawionych podczas konferencji, w naszym kraju działa już 240 przedsiębiorstw specjalizujących się w tworzeniu gier – a ich liczba szybko rośnie. W 2015 roku Polacy wydali na gry 1,65 mld złotych, co jest kwotą pokaźną, jednak blednie w porównaniu do zysków czekających na światowych rynkach – jak wynika ze sprawozdania finansowania CD Projekt, seria Wiedźmin przyniosła mu już 1 mld zł przychodu na zagranicznych rynkach.

Druga edycja GameINN ma upiec dwie pieczenia na jednym ogniu – rząd chce nie tylko wspomóc twórców gier, lecz także zachęcić ich do tworzenia technologii, które będą mogły być wykorzystane poza branżą rozrywkową.

Do zalet takiego podejścia do wspierania twórców gier przekonuje prof. Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju:

"

Jednym z założeń programu GameINN jest opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie między innymi do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych. Takie projekty dofinansowaliśmy już w I konkursie. Powstanie na przykład gra poprawiająca zdolności echolokacji u osób niedowidzących, wspierająca terapię i rehabilitację osób po udarach, a także gra edukacyjna, która będzie pomagała uczniom w utrwalaniu wiedzy i sprawdzaniu umiejętności. "

Nabór wniosków o dofinansowanie prac nad tworzeniem gry rozpocznie się 5 maja 2017 roku i potrwa do 6 lipca 2017. Dokumenty będzie składać się online.

Czy Polska powinna specjalizować się w grach?

Tagi: #Gry