06.09.2017 17:24

Twórcy gier zdradzili, jak oszukują w swoich tytułach

Deweloperzy wyznali w internecie cześć swoich grzeszków – okazało się, że często wprowadzali do mechaniki gier funkcje, które wypaczały rozgrywkę. Tłumaczą przy tym, że wszystko to dla dobra graczy.

Twórcy gier zdradzili, jak oszukują w swoich tytułach
foto: materiały prasowe

W sieciowej spowiedzi wzięli udział twórcy odpowiedzialni za najgłośniejsze i najlepiej przyjmowane przez graczy produkcje, jak i programiści pracujący nad mniej znanymi tytułami. Jak się okazało, zasady gry są często naginane, żeby wprowadzić trochę dramatyzmu albo po prostu… uratować postać gracza przed śmiercią.

Małe lub większe oszustwa mają za zadanie sprawić, że grać będzie się przyjemniej. Większość z nich pozostaje niezauważona, warto więc sprawdzić, w jaki sposób deweloperzy dopieszczają graczy. Oto najciekawsze przykłady:

  • w System Shock i innych grach FPS ostatni pocisk powoduje znacznie więcej obrażeń
  • przeciwnicy w Bioshock zawsze pudłują za pierwszym strzałem
  • w platformówkach często stosowany jest trik zwany „czasem kojota” – gracz może podskoczyć przez chwilę po spadnięciu z danej platformy
  • w Assassin’s Creed i Doom ostatni pasek pokazujący zdrowia reprezentuje go więcej, niż wcześniejsze – dzięki temu gracz ma wrażenie, że ledwie przeżył spotkanie z wrogiem
  • Gears of War zwiększa celność i skuteczność broni graczy dołączających do rozgrywek wieloosobowych – bonus znikał po kilku chwilach
  • sztuczna inteligencja kierująca przeciwnikami w The Bureau/XCOM stawała się bardziej agresywna, jeśli gracz nie robił ruchów co 15-20 sekund.
  • w Thief: The Dark Project wyciągnięcie miecza wiązało się automatycznie ze zwiększeniem wykrywalności
  • F.E.A.R zakrzywiał tor lotu kul w taki sposób, żeby trafiały w obiekty, które eksplodują
  • Far Cry 4 zmniejsza celność i wielkość obrażeń generowanych przez przeciwników, jeśli gracz napotyka ich więcej jednocześnie
  • w Hi Octane wszystkie samochody mają takie same statystyki, mimo że gra pokazuje je jako odmienne
  • w Guitar Hero nie można otrzymać mniej niż 3 gwiazdki na 5
  • w Half-Life walczy się z maksimum dwoma przeciwnikami jednocześnie, reszta przemieszcza się losowo i komunikuje o zachodzeniu z flanki
  • Resident Evil 4 zmniejsza liczbę zombie w danym etapie za każdym razem, gdy postać gracza ginęła

Zdarzyło się także, że twórcy gry informowali o rozwiązaniu, którego ostatecznie nie implementowali – sama wiadomość i takiej funkcji miała wpływać na odbiór rozgrywki. Przykładem jest Hellblade, który informował graczy o wykasowaniu zapisanych stanów gry, jeśli ich postać zginie zbyt wiele razy.

QUIZ: rozpoznaj grę po piersiach bohaterki

Rozwiąż QUIZ
QUIZ: rozpoznaj grę po piersiach bohaterki

Co myślicie o takiej pomocy w graniu?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Gry