14.02.2017 12:05

Facebook uruchomi własny serwis z muzyką?

Największy serwis społecznościowy prowadzi negocjacje z przedstawicielami wytwórni muzycznych – chce uregulowania kwestii wykorzystywania nagrań w materiałach udostępnianych przez użytkowników oraz zyskać możliwość prezentowania muzyki i teledysków.

Facebook uruchomi własny serwis z muzyką?
foto: materiały prasowe

Dla Facebooka ma to być szansa na przyciągnięcie do siebie słuchających utworów w innych mediach – na celowniku serwisu ma znajdować się przede wszystkim YouTube, w którym teledyski są jedną z najpopularniejszych kategorii.

Większa liczba odwiedzających ma przełożyć się na większą liczbę odsłon i więcej możliwości na pokazanie użytkownikom reklam, a to stanowi główne źródło przychodów Facebooka. Duża – wynosząca już około 2 mld osób – liczba korzystających z serwisu jest zachęcająca dla wytwórni muzycznych, które mogłyby skorzystać na sprzedawaniu przez medium dostępu do muzyki.

Facebook nie odpowiada na pytania dotyczące jego planów muzycznych, nieco więcej wylewności wykazała stojąca na straży amerykańskich artystów NMPA (National Music Publishers Association):

"

Jesteśmy bardzo dobrej myśli, jeśli chodzi o kwestie licencyjne dla całej witryny. "

Podpisując umowę z Facebookiem branża muzyczna może upiec kilka pieczeni na jednym ogniu. Oprócz oczywistego, bezpośredniego przychodu porozumienie z serwisem społecznościowym może służyć do wywierania presji na YouTube’a – artyści są przekonani, że nie dostają należytego wynagrodzenia odtwarzane tam utwory i nawet piszą w tej sprawie petycje do amerykańskiego Kongresu.

Serwis kontruje te zarzuty ujawniając, że łącznie wypłacił artystom miliardy dolarów tylko i wyłącznie za utwory dodawane nieoficjalnie przez fanów.

Podobne zarzuty formułowane są wobec Facebooka – filmy, którymi dzielą się użytkownicy serwisu, często zawierają fragmenty chronionych prawem utworów. Wytwórnie domagają się opłat za ich wykorzystywanie.

Porozumienie ma zostać zawarte w przeciągu kilku miesięcy – na pewno znajdą się w nim zapisy dotyczące przeciwdziałaniu piraceniu muzyki przez użytkowników Facebooka oraz dzielenia się przychodami z reklam wyświetlanych przy treściach muzycznych.

Facebook stara się rozszerzać swoje strefy wpływów – z nieoficjalnych informacji wynika, że serwis społecznościowy chce pójść śladami Netfliksa i produkować własne produkcje filmowe.

Z jakiego serwisu słuchacie muzyki?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Facebook #Internet