19.12.2016 13:31

Facebook zablokuje reklamy na życzenie użytkownika

Dzięki przestrzeganiu poprawności politycznej Facebook będzie umożliwiał blokowanie wyświetlania reklam. Serwis nie chce, żeby jego użytkownikom było przykro.

Facebook zablokuje reklamy na życzenie użytkownika
foto: Eduardo Woo, CC BY-SA 2.0

Nie oznacza to niestety, że będzie można całkowicie pozbyć się irytujących reklam wyświetlanych przez portal społecznościowy – aż tak o nasze dobre samopoczucie Facebook nie zamierza dbać.

Gigant przejął się jednak ciężkimi przeżyciami części użytkowników i w ramach testów udostępnił części internautów wybranie rodzaju reklam, których nie życzą sobie widzieć.

Zablokować można dwa obszary – reklamy związane z alkoholem (choć zapewne większości z nas kojarzy się on raczej z zabawą, niż smutkiem – no chyba, że po konsultacji z aplikacją Alky Recovery okazało się, że mamy problem) i ogłoszenia pokazujące oferty dla rodziców małych dzieci.

W tym drugim przypadku sprawa jest jasna – jeśli ktoś stracił potomka, wyświetlające mu się reklamy dotyczące rodzicielstwa mogą poważnie rozdrapywać rany i utrudniać dojście do stanu równowagi.

foto: materiały prasowe

Do tej pory użytkownicy Facebooka mogli co najwyżej złożyć raport na niestosowność danej reklamy i ukryć ją – opcji zablokowania jej pokazywania, o całej kategorii nawet nie wspominając, nie było. Serwis pozwalał za to wskazać, co najbardziej nas interesuje.

Facebook nie wyklucza, że w przyszłości – o ile mechanizm blokowania zda egzamin – pojawią się inne zagadnienia, które swoją tematyką mogą ranić użytkowników.

Serwis społecznościowy utrzymuje się z wyświetlania reklam, oddanie użytkownikom części kontroli nad tym, co zobaczą jest więc pozytywnym gestem. Facebook stara się otwierać i tłumaczyć, jak działa – dlatego też w tym roku powstała specjalna strona, która pokazuje jakie dokładnie prywatne i intymne dane są zbierane o danym internaucie w celu sprzedawania reklam.

Jak się okazało, spis jest dość długi, gdyż zawiera 98 wpisów. Dzięki tak rozbudowanym profilom (a dane zbierane są w części przypadków w sposób przypominający inwigilację) reklamodawcom łatwiej jest trafić z ofertą do osób, które będą najbardziej skłonne do zakupu ich produktów lub usług.

Na część swoich działań szpiegujących użytkownika Facebook musi jednak mieć nasze pozwolenie – jak je cofnąć, pokazywaliśmy w tym poradniku.

A Wy jakie kategorie reklam blokowalibyście na Facebooku?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Facebook #Internet