10.08.2016 09:08

Facebook zaczyna blokować adblockery

Reklamy są pomocne użytkownikom – tak Facebook motywuje decyzję o rozpoczęciu omijania adblockerów i wyświetlania banerów osobom, które zdecydowały się ich na ukrywanie. Serwis nie ukrywa, że robi to dla kasy.

Facebook zaczyna blokować adblockery
foto: Paul Hudson, CC BY 3.0

Dla wielu internautów coraz bardziej inwazyjne formy reklam pojawiające się na przeglądanych przez nich stronach okazały się tak przeszkadzać w odbiorze treści, że zdecydowali się na zainstalowanie oprogramowania zapobiegającego pokazywaniu się banerów.

Ponieważ reklamy są głównym źródłem przychodu dla stron internetowych, witryny chcąc sobie zrekompensować mniejszą liczbę wyświetleń banerów zaczęły serwować lepiej płatne, ale też bardziej denerwujące odwiedzających formy, co wpędziło w objęcia adblockerów jeszcze większą część internautów.

W miarę polubowne rozwiązanie tego konfliktu zaproponowało polskie Cloud Technologies, którego UnBlock ma przechytrzać oprogramowanie blokujące i pokazywać na miejscu usuniętych reklam formy, które będą nie tylko mniej drażliwe dla oglądającego, ale będą również w stanie zainteresować go dzięki lepszemu dopasowaniu tematyki do zainteresowań i potrzeb internauty.

Z podobnego założenia wyszedł Facebook, który tłumaczy podjęcie decyzji o zneutralizowaniu adblockerów opracowaniem technologii pozwalającej lepiej dostosowywać reklamy do oczekiwań internauty oraz oddaniem nad nią kontroli swoim użytkownikom.

Korzystając z serwisu społecznościowego zobaczycie więc co prawda reklamę, ale sami będziecie mogli wybrać i określić, jaka dokładnie kategoria Was interesuje. Można to zrobić w zakładce „Twoje preferencje reklamowe”. Udostępnione opcje już wcześniej pozwalały na dość skuteczne zapobieżenie zbierania przez serwis informacji na temat użytkownika - o tym, jak zakazać serwisowi śledzenia naszych poczynań w sieci pisaliśmy tym poradniku.

"

Zaprojektowaliśmy formaty reklamowe, sposób ich wyświetlania oraz kontrolowania biorąc pod uwagę powody, dla których internauci sięgają po oprogramowanie blokujące wyświetlanie banerów. Najważniejszym z nich była chęć usunięcia drażniących, inwazyjnych reklam, które zakłócają korzystanie ze stron. Dajemy naszym użytkownikom kontrolę nad tym, co zobaczą, jednocześnie rozpoczynając wyświetlanie reklam także tym internautom, którzy zdecydowali się na korzystanie z adblockerów. "

Facebook przyznał w oficjalnym komunikacie, że otrzymywał od firm tworzących oprogramowanie blokujące reklamy propozycje omijania swoim działaniem witryny giganta w zamian za gratyfikacje finansowe. Zamiast jednak płacić ten swego rodzaju okup, serwis zdecydował się na zawarcie ugody reklamowej z użytkownikami.

Gigant przypomniał, że oferuje swoje usługi całkowicie za darmo, finansując swoje działanie właśnie wpływami ze sprzedaży reklam. Facebook zapowiedział także, że będzie cały czas słuchał głosu użytkowników w tej sprawie i starał się znaleźć rozwiązania, które zadowolą obie strony.

Czy reklamy wróciły już na Waszego Facebooka?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Facebook #Internet