20.04.2017 16:41

Google wbuduje adblocka do przeglądarki Chrome

Zarabiające miliardy dolarów na reklamach w internecie Google zamierza wbudować w swoją przeglądarkę Chrome domyślnie włączony moduł adblocka. Wbrew pozorom, w tym szaleństwie jest metoda.

Google wbuduje adblocka do przeglądarki Chrome
foto: Stephen Shankland, CC BY-SA 2.0

Przekazywana z pokolenia na pokolenie mądrość głosi, że nie podcina się gałęzi, na której się siedzi. Chęć umieszczenia w najpopularniejszej przeglądarce na świecie modułu blokującego wyświetlanie reklam wydaje się naruszać tę zasadę – w końcu to właśnie sprzedaż płatnych ogłoszeń przynosi Google fortunę. W 2016 roku gigant zarobił w ten sposób 60 mld dolarów.

Jak wynika z nieoficjalnych doniesień, opcja blokowania reklam ma być w Chrome domyślnie włączona. Czy na pewno Google nie postradał zmysłów?

Wygląda na to, że gigant reklamowy doskonale wie, co robi. Jego adblock nie będzie blokował wszystkich reklam – wyświetlone nie zostaną te najbardziej irytujące, które nie będą publikowane w sposób zgodny z porozumieniem wypracowanym przez Coalition for Better Ads.

Indeks reklam zakazanych obejmuje między innymi odtwarzające się automatycznie z włączonym dźwiękiem materiały wideo (które na przykład bywają ukryte na samym dole przeglądanej strony) oraz pływające, zajmujące dużo miejsca banery utrzymujące się cały czas w polu widzenia użytkownika.

Z przecieków wynika, że Google rozważa także indywidualne blokowanie wybranych form reklamowych oraz ukrywanie wszystkich banerów na stronach, które „nie osiągną akceptowalnego z punktu widzenia użytkownika poziomu”.

Gigant ma nadzieję, że oferując wbudowaną ochronę przed irytującymi reklamami zapobiegną chęci sięgania po narzędzia, które usuwają wszystkie reklamy na danej stronie. Adblocker w Chrome ma być więc swoistym koniem trojańskim ,który uchroni reklamodawców przestrzegających standardów branży przed wycięciem przez niezależne programy.

To ciekawe podejście do nieustannego wyścigu zbrojeń pomiędzy twórcami oprogramowania blokującego reklamy a wydawcami jednej strony mamy zapowiedz powstania zabójcy adblocków, stworzonego w Polsce UnBlocka, który ma omijać blokady. Z drugiej zaś strony zaprezentowano zupełnie nowy rodzaj blokera, którego funkcjonowania nie da się zakłócić.

Blokujesz reklamy?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Internet