20.07.2017 11:02

NASA opublikowała setki nagrań z tajnych testów

Na historycznych nagraniach można zobaczyć między innymi pierwszy lot ponaddźwiękowy, przelot hiperdźwiękowy z prędkością ponad 11 000 km/h oraz testy symulatora modułu lądownika księżycowego.

NASA opublikowała setki nagrań z tajnych testów
foto: zrzut ekranu

Filmy zostały udostępnione przez centrum badawcze NASA Armstrong Flight Research Center – łącznie to ponad pół tysiąca nagrań pokazujących unikalne ujęcia eksperymentalnych pojazdów. Prace nad nimi były nierzadko tajne.

Dla miłośników awiacji i podboju kosmosu to nie lada gratka – do tej pory udostępnione nagrania były ciężko dostępne.

To właśnie chęć podzielenia się materiałami wideo z entuzjastami sprawiła, że centrum badawcze zdecydowało się zamieścić swoją kolekcję serwisie YouTube:

"

NASA ma bardzo wiele materiałów w formacie cyfrowym, które są niezauważane przez odbiorców przez trudności z dotarciem. Mamy nadzieję, że dzięki wykorzystaniu bardziej dostępnej platformy, fani NASA będą mogli bliżej zapoznać się z dokonaniami agencji i wiedzieć, co się w niej dokładnie dzieje. "

NASA opublikowała materiały dotyczące podboju kosmosu – jak na przykład nagrania z lądowań promów kosmicznych (między innymi pierwszego modelu, jaki powstał – nazwanego na żądanie fanów „Star Treka” Enterprise, który nigdy nie poleciał w kosmos) czy wspomniane już próby działania Lunar Landing Research Vehicle – pojazdu mającego symulować warunki lądowania na Księżycu.

W kolekcji znalazły się również nagrania z testów prototypowych samolotów, tworzonych przez US Air Force. Wśród perełek znalazły się pokazy działania dość niekonwencjonalnych samolotów tworzonych w USA w latach 60-tych XX wieku (na przykład „latającej wanny” - M2-F1) oraz prezentacje badań oraz historycznych osiągnięć – jak wspomniane już pierwsze przekroczenie prędkości dźwięku przez prototypowy X-1.

Z archiwum nagrań NASA można zapoznać się na kanale YouTube Armstrong Flight Research Center.

Michał Tomaszkiewicz