24.01.2017 13:40

Oszuści grasują na Amazonie, serwis nie zwraca pieniędzy

Inwazja oszustów internetowych trwa – tym razem za miejsce swojego działania obrali największy internetowy sklep na świecie – Amazon. Klienci pozostają bez pieniędzy – nawet mimo tego, że serwis gwarantuje pełny zwrot użytkownikom, którzy zostaną oszukani.

Oszuści grasują na Amazonie, serwis nie zwraca pieniędzy
foto: Global Panorama, CC BY-SA 2.0

Na platformie mogą wystawiać produkty na sprzedaż niezależne przedsiębiorstwa, cedujące na giganta kwestie logistyczne w zamian za stosowane opłaty. Cała procedura jest w praktyce niewidoczna dla kupujących – spora część z nich może nawet nie zdawać sobie sprawy, że nie kupuje bezpośrednio od Amazona.

Sytuację tę postanowili wykorzystać oszuści, którzy zaczęli wystawiać oferty, którym polujący na okazję klient nie był w stanie się oprzeć. Mowa tu między innymi o oferowanych za połowę ceny fabrycznej nowych modelach telewizorów, które opisywane były jako używane, ale w idealnym stanie.

Chcący dokonać transakcji życia klient nie mógł jednak dokończyć transakcji, jako że uniemożliwiały to wprowadzone z rozmysłem źle dane do sekcji rozliczeń. Użytkownik serwisu otrzymywał informację o wystąpieniu błędu.

Po skontaktowaniu się z chcącym dokonać okazjonalnego zakupu oszuści przepraszali za problem i informowali o jego rozwiązaniu, wysyłając podrobioną fakturę wzorowaną na wystawianej przez Amazon i prosząc o wpłacenie pieniędzy bezpośrednio na konto, z ominięciem systemu serwisu.

Po otrzymaniu pieniędzy od klienta kontakt się urywa, a poszkodowany pozostaje bez pomocy – Amazon obiecuje pełną refundację dla osób, które padły ofiara oszustwa, ale pod warunkiem, że płatność zostanie wykonana przygotowanym przez platformę sposobem.

Nad rozwiązaniem problemu pracuje aktywnie Amazon, który stara się jak najszybciej dezaktywować konta należące do oszustów. Serwis przyznaje jednak, że jest to walka z wiatrakami – po ucięciu oszustom jednej głowy w jej miejsce wyrasta kilka kolejnych.

Polski internet stał się bardzo niebezpiecznym miejscem – przełom 2016 i 2017 roku to prawdziwa plaga fałszywych profili znanych firm, na których ogłaszane są konkursy z atrakcyjnymi – choć nieistniejącymi – nagrodami.

Oszuści prezentują „wyniki” w taki sposób, że każdy je oglądający zaliczany jest do zwycięzców, a wysłanie nagrody uzależnione jest od wypełnienia formularza, za pobranie którego przychodzi zapłacić ponad 60 zł za wysyłane SMS-y Premium. Przestępcy podszywali się między innymi pod Media Expert i LOTTO.

Korzystacie z Amazona?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Internet