18.04.2017 12:29

Powstał adblock, którego nie da się zablokować

Wyścig zbrojeń pomiędzy serwisami a blokerami reklam trwa – właśnie pojawiła się nowa metoda wykrywania płatnych ogłoszeń, na którą raczej nie uda się znaleźć lekarstwa.

Powstał adblock, którego nie da się zablokować
foto: materiały prasowe

Jak chwali się twórca Perceptual Ad Blocker, jego program został przetestowany na 50 popularnych witrynach. Korzystając z nowego sposobu wyszukiwania materiałów reklamowych bezbłędnie wykrył te umieszczone w serwisach, samemu nie wzbudzając podejrzeń.

Podczas przeglądania stron nie pojawił się komunikat o konieczności dezaktywowania adblockera – to przede wszystkim zasługa nowego podejścia do wykrywania wszelkich materiałów sponsorowanych. Perceptual Ad Blocker jest w stanie wykryć nie tylko zwykłe banery i inne graficzne formy reklamowe, lecz także uchronić przed materiałami sponsorowanymi.

Jak to możliwe? Zamiast analizować kod strony w poszukiwaniu skryptów osadzających reklamy, Perceptual Ad Blocker zapoznaje się z zawartością witryny czytając ją jak robiłby to człowiek. Wychwytuje wszystkie treści oznaczone jako „reklama” lub „materiał sponsorowany”, a następnie przykrywa je półprzezroczystą warstwą.

Takie oznaczenia przy reklamach są wymagane przez prawo i nie da się ich usunąć – użytkownicy muszą mieć możliwość rozróżnienia pomiędzy treściami edytorskimi a reklamami.

Technicznie możliwe jest całkowite usuwanie z widoku płatnych form i wpisów, twórcy nowego adblocka nie chcą jednak tego robić ze względów etycznych. Perceptual Ad Blocker to projekt naukowo-badawczy, który powstał po zapowiedzi Facebooka o unifikacji sposobu wyświetlania reklam i postów.

Twórcy nowego adblocka zdają sobie sprawę, że to przychody ze sprzedaży reklam pozwalają funkcjonować witrynom – strony muszą je wyświetlać odwiedzającym, żeby móc zarabiać. Sięgają przy tym po coraz bardziej inwazyjne metody, przez co zachęcają większą liczbę odwiedzających do korzystania z adblockerów.

O stworzeniu narzędzia, które miało położyć kres możliwości blokowania reklam poinformowali w 2016 roku Polacy – ich UnBlock, instalowany po stronie serwera, miał wykrywać modyfikacje kodu wyświetlanej strony wprowadzane przez adblockery i nadpisywać je skryptami wyświetlającymi bardziej przyjazne dla odbiorców reklamy.

Perceptual Ad Blocker jest dostępny jako rozszerzenie do przeglądarki Chrome.

Michał Tomaszkiewicz