29.05.2017 17:18

UOKiK będzie walczyć z fałszywymi opiniami w internecie

W internecie trwa nieustanna wojna, która przez UOKiK postrzegana jest jako nieuczciwa konkurencja. Chodzi o bombardowanie komentarzy fałszywymi opiniami o produktach, mającymi skłonić do ich zakupu.

UOKiK będzie walczyć z fałszywymi opiniami w internecie
foto: Mark Scrimshire, CC BY 2.0

Dzięki sieci sprawdzenie, jak planowany zakup sprawuje się w praktyce jest wyjątkowo łatwe – wystarczy wpisać nazwę sprzętu, żeby zobaczyć jakie przygody mieli z nim wcześniejsi kupujący i na tej podstawie wyrobić sobie zdanie co warto, a czego nie warto kupić.

Taka przynajmniej jest teoria, która niestety jest brutalnie deptana przez rzeczywistość. O ile postrzeganie internetu jako medium przekazującego wiarygodne informacje o produkcie wydaje się być całkiem rozsądne, to po zorientowaniu się producentów o wadze sieciowych opinii skończyła się pewna era niewinności.

Szybko bowiem powstało zjawisko zwane na zachodzie jako astroturfing – publikowane pozytywnych komentarzy przez producentów (lub wynajęte przez niego agencje), tak by opisywany sprzęt wydawał się solidny i wygodny nawet wtedy, gdy w praktyce posiada sporo niedociągnięć.

Działanie takie wprowadza klientów w błąd i jest zabronione przez polskie prawo. Kłopot w tym, że sprawa jest trudna do udowodnienia, w związku z czym do tej pory kreowanie wizerunku produktu przez publikowanie pozytywnych komentarzy uchodziło przedsiębiorstwom na sucho.

Ta sytuacji może się jednak zmienić. Stojący na straży konkurencji i konsumentów UOKiK zaczyna bowiem baczniej przyglądać się praktykom astroturfingu w polskiej sieci. I na dodatek jest uzbrojony w nowe rozwiązania, które identyfikowanie procederu mają zdecydowanie ułatwić.

Polskie przepisy umożliwiają nakładanie kar zarówno na przedsiębiorstwa, które zamówiły umieszczenie w internecie peanów na cześć swoich produktów, jak i osób, które je piszą, poświadczając tym samym nieprawdę.

Z punktu widzenia kupujących sprawa fałszywych opinii znajdujących się w internecie jest bardzo poważna – jak wynika z badań przeprowadzonych przez Ceneo, 80% z nas planując zakup sprawdza, co o danym sprzęcie można dowiedzieć się od jego hipotetycznych użytkowników.

Sprawdzacie w sieci opinie o produkcie, który zamierzacie kupić?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Internet