17.08.2016 12:29

UPC zwróci klientom nadpłacony abonament od 2014 roku

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że UPC bezprawnie informowało konsumentów o podwyższeniu abonamentu za Internet. Operator musi zwrócić nienależnie pobrane od grudnia 2014 roku opłaty i zapłacić ponad 800 000 zł kary.

UPC zwróci klientom nadpłacony abonament od 2014 roku
foto: kadr z wideo

Pod koniec 2014 roku UPC zaczęło informować klientów o podwyższeniu abonamentu za dostęp do sieci internet. Podwyżka, wprowadzona 1 grudnia 2014, wyniosła 7 zł. Już w styczniu 2015 roku UOKIK wszczął postępowanie przeciwko operatorowi telekomunikacyjnemu, podejrzewając działanie na niekorzyść konsumentów.

Zarzuty zostały oficjalnie potwierdzone 17 sierpnia 2016 roku. Urząd postanowił skorzystać z narzędzia rekompensaty publicznej i nakazał UPC zwrócenie bezprawnie pobranych opłat w wysokości wspomnianych 7 zł za każdy miesiąc korzystania z usługi pomiędzy grudniem 2014 a czerwcem 2016.

Łącznie można więc otrzymać od UPC rekompensatę za 19 miesięcy, co przekłada się na kwotę 133 zł. Nie podano, ilu klientów otrzyma zwrot ani ile będzie to kosztować operatora, stosując tajemnicę przedsiębiorstwa. UPC chwali się, że ma umowy z 1,5 mln gospodarstw domowych w Polsce.

Zdaniem UOKiK UPC bezprawnie poinformowało konsumentów o zmianie wysokości abonamentu za dostęp do internetu, gdyż w umowach zabrakło klauzuli modyfikacyjnej, która powinna wskazywać kiedy i w jakiej sytuacji cena może ulec zmianie.

Decyzję komentuje Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"

W takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę, nie miał możliwości korzystania z dotychczasowej oferty. "

Na operatora została także nałożona kara finansowa zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Operator telekomunikacyjny będzie musiał zapłacić 817 640 zł.

Na UPC spoczywa także obowiązek poinformowania klientów o decyzji UOKiK i akcji zwrotu opłat – powiadomienie ma być wysłane pocztą oraz przez SMS-a. Sentencja decyzji, dostępna na stronie Urzędu, ma zostać opublikowania na koszt dostawcy internetu w dzienniku ogólnopolskim oraz na stronie internetowej przedsiębiorcy.

UPC ma 4 miesiące od czasu uprawomocnienia się decyzji na zwrot nadpłaconych opłat swoim klientom. Operator może jeszcze odwołać się od postanowienia Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Po zapowiedzeniu przez UOKiK chęci wszczęcia postępowania w sprawie skarg napływających na Cyfrowy Polsat za niską jakość transmisji z EURO 2016 telewizja postanowiła z własnej inicjatywy oddać pieniądze rozczarowanym klientom.

Ile pieniędzy ma Wam oddać UPC?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Internet