19.08.2016 10:50

Koniec z utratą środków na koncie pre-paid?

Nawet 100 mln zł mogą zarabiać operatorzy na kwotach przepadających z kont użytkowników z powodu utraty ważności konta. Sytuacja nie podoba się UOKiK – urząd wszczął postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

Koniec z utratą środków na koncie pre-paid?
foto: materiały prasowe

W regulaminach praktycznie wszystkich usług pre-paid znajduje się zapis, że zgromadzone na koncie użytkownika środki przepadają w chwili upłynięcia ważności konta. To czysty zysk dla operatorów – pieniądze trafiają na ich konta bez konieczności świadczenia dla użytkowników żadnych usług.

Korzyści dla sieci komórkowych mogą wynosić nawet po 100 mln zł rocznie. Sprawą próbował zająć się Urząd Komunikacji Elektronicznej, który sugerował operatorom przedłużenie okresów ważności konta a nawet umożliwianie użytkownikom wykonywania połączeń tak długo, jak długo dysponują oni środkami.

Rozmowy pomiędzy UKE a firmami telekomunikacyjnymi skończyły się jednak fiaskiem i w dalszym ciągu jedynym sposobem, żeby nie stracić pieniędzy wydanych na zasilenie numeru pre-paid jest wpłacenie kolejnej kwoty przed końcem ważności konta. W ten sposób operatorzy zapewniają sobie stałe źródło przychodu.

Praktykami telekomunikacyjnych gigantów zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wszczęcie postępowania wyjaśniającego komentuje Małgorzata Cieloch, rzeczniczka UOKiK:

"

Przyglądamy się, czy w związku ze świadczonymi przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych usługami przedpłaconymi typu pre-paid nie dochodzi do naruszenia prawa. Generalnie nie podoba nam się to, co się dzieje z niewykorzystaną kwotą doładowania po upływie ważności konta. "

Urząd zapowiada, że procedura będzie przeprowadzona w ekspresowy sposób, tak by ewentualne nowe regulacje wprowadzić w życie jeszcze przed 1 lutego 2017 – datą, do której trzeba zarejestrować kartę SIM. Numery, które nie zostaną przypisane do konkretnej osoby, zgodnie z zapisami ustawy antyterrorystycznej zostaną wtedy wyłączone. Nowe prawo ma poprawić bezpieczeństwo wewnętrzne kraju - jak na razie jednak poskutkowało powstaniem czarnego rynku z zarejestrowanymi na słupy numerami.

Znajdujące się na takich kontach środki stałyby się wtedy własnością operatorów – dlatego UOKiK chce zdążyć z wprowadzeniem nowych regulacji dla rynku pre-paid.

Urząd zdaje sobie jednak sprawę z tego, że często zwrot przepadającej kwoty jest niemożliwy z powodu obiektywnych problemów – jak na przykład jakichkolwiek informacji o użytkowniku numeru. UOKiK przyznaje, że nie wie jeszcze, jak mogłoby prezentować się rozwiązane tego problemu w przypadku niezarejestrowanych kart SIM.

W innej wydanej decyzji Urząd stwierdził, że UPC bezprawnie wprowadziło podwyżki abonamentu za dostęp do internetu i nakazało zwrócić klientom nadpłatę od grudnia 2014 do czerwca 2016. Operator odwołał się od tej decyzji – jeśli stanowisko zostanie podtrzymane, klienci mogą liczyć nawet na 133 zł zwrotu.

Straciliście kiedyś pieniądze zapominając doładować konto na czas?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Mobile