20.01.2016 12:27

Samsung pozwany za brak aktualizacji Androida

Consumentenbond, holenderska organizacja broniąca praw konsumentów, przeniosła do sądu dyskusję z Samsungiem o konieczności oferowania aktualizacji oprogramowania dla smartfonów. Wcześniejsze rozmowy bezpośrednie nie przyniosły porozumienia.

Samsung pozwany za brak aktualizacji Androida
foto: Sylvain Naudin, CC BY-SA 2.0

Główny zarzut stawiany koreańskiemu producentowi to brak przejrzystej informacji o polityce udostępniania aktualizacji. Użytkownicy smartfonów nie wiedzą, jak długo mogą liczyć na utrzymywanie kupionego sprzętu w zgodności z najnowszymi wersjami Androida i oprogramowania tworzonego przez Samsunga.

Wśród grzechów producenta wymieniany jest także brak informowania klientów o wykrytych krytycznych lukach w oprogramowaniu.

Organizacja przyjrzała się dostępnym na holenderskim rynku smartfonom Samsunga i odkryła, że 82% modeli nie otrzymało żadnej aktualizacji w czasie dwóch lat od premiery.

Według Consumentenbond są to nielegalne praktyki rynkowe. Zarzut stawiany jest praktycznie wszystkim producentom smartfonów, Samsung wybrany został jako pierwszy partner do dyskusji ze względu na posiadanie największych udziałów w sprzedaży.

Receptą na poprawę sytuacji konsumentów jest według Consumentenbond zobowiązanie Samsunga i innych producentów do udostępniania aktualizacji do najnowszej wersji Androida przez dwa lata od chwili zakupienia smartfona. Stanowiłoby to swoiste rozszerzenie gwarancji.

Takie rozwiązanie sprawy aktualizacji na pewno nie spodoba się producentom. Nie chodzi tu nawet o koszta przygotowywania oprogramowania do pracy na starszych modelach (co może czasami okazać się niemożliwe), ale o zwyczaj oferowania najnowszych dostępnych wersji Androida tylko na oferowanych właśnie flagowcach.

Co sądzisz o pomyśle nałożenia obowiązku aktualizowaniu systemu w ramach gwarancji?

Michał Tomaszkiewicz
Tagi: #Mobile #Samsung