01.08.2018 16:33

Sygnał Wow! - tajemniczy komunikat z kosmosu. Czy nadali go kosmici?

W latach 70. Ubiegłego wieku Jerry Ehman zarejestrował tajemniczy sygnał z kosmosu, który nigdy więcej nie został odnotowany. Co stoi za sygnałem Wow! i czy jego zagadka została rozwiązana?

Sygnał Wow
foto: shutterstock.com

Przestrzeń kosmiczna w większości wciąż pozostaje dla ludzi jedynie wielką niewiadomą. A jak dobrze wiemy najbardziej boimy się niezbadanego. Dlatego też nieustannie pojawiają się nowe teorie odnośnie istnienia pozaziemskiej cywilizacji czy tajemnic skrywanych przez niektóre ciała niebieskie, np. Księżyc. Równie niepokojące są dziwne anomalie, które czasami udaje się zarejestrować naukowcom. Poznajcie historię sygnału Wow!

Sygnał WOW! – tajemniczy dźwięk z kosmosu

W 1951 roku amerykańscy naukowcy uruchomili program SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence). Był to niezwykle rozbudowany i trwający wiele lat projekt, którego głównym celem było poszukiwanie śladów obecności pozaziemskich cywilizacji i próba nawiązania z nimi kontaktu. 15 sierpnia 1977 roku doktor Jerry Ehman prowadził obserwację nieba za pomocą należącego do Uniwersytetu w Ohio teleskopu Big Ear.

W pewnym momencie jego uwagę zwrócił dość osobliwy sygnał, wyraźnie odróżniający się od innych zarejestrowanych przez sprzęt badawczy dźwięków. Ehman odkrył, że spełniał on wszystkie kryteria wymagane do zakwalifikowania odgłosu jako śladu pozaziemskiej aktywności.

Sygnał Wow! Co zaskoczyło doktora Ehmana?

Zarejestrowany przez Ehmana sygnał trwał zaledwie 72 sekundy, jednak wynikało to ze standardowego czasu nasłuchu. Teleskop Big Ear omiatał kolejne obszary przestrzeni kosmicznej w miarę ruchu obrotowego Ziemi, tak więc każdy skrawek nieba mógł być obserwowany tylko kilkadziesiąt sekund. Dźwięk od razu zainteresował Ehmana, naukowiec uznał bowiem, że mógł zostać sztucznie wytworzony.

Gdy zobaczył na wydruku zapis zarejestrowanego sygnału, jego przypuszczenia jedynie się potwierdziły. Sygnał składał się z sekwencji sześciu znaków o wyjątkowo silnej częstotliwości. Ich obraz zdawał się idealnie pasować do oznak istnienia pozaziemskiej cywilizacji, których tak usilnie poszukiwali badacze. Zaskoczony Ehman zakreślił więc dziwną anomalię na czerwono i umieścił obok niej dopisek „Wow!”

Sygnał Wow

Czy sygnał Wow! był komunikatem od kosmitów?

Mimo iż tamtego dnia obserwacje przestrzeni kosmicznej prowadzono na 50 kanałach, sygnał Wow! został zarejestrowany tylko przez jeden z nich, co wykluczyło jego naturalne pochodzenie. Ponadto był on nadany w częstotliwości, na której nie mogą nadawać żadne stworzone przez człowieka stacje radiowe. Znajdowała się ona blisko tzw. linii wodoru. Zastanawiające było również miejsce, z którego odebrano komunikat – znajdowało się ono w konstelacji Strzelca, gdzie wówczas naukowcy nie odkryli obecności żadnej planety czy gwiazdy.

Wszystkie te czynniki spowodowały powstanie wielu teorii, jakoby sygnał miał być dowodem na istnienie pozaziemskiej cywilizacji. I chociaż później ten sam obszar przestrzeni kosmicznej był kilkakrotnie dokładnie monitorowany przez różne teleskopy, tajemniczego komunikatu nigdy nie odebrane ponownie.

Teorie na temat sygnału Wow!

Teorie mówiące o tajemniczym komunikacie nadanym przez kosmitów miały tyle samy zwolenników, co i przeciwników. Sam Ehman przyznawał, że sygnał mógł powstać w wyniku odbicia się fal dźwiękowych nadawanych z Ziemi o satelitę lub asteroidę albo wskutek innej działalności człowieka. Pojawiły się również głosy sugerujące, że jeżeli jakaś cywilizacja faktycznie próbowałaby się z nami skontaktować, prawdopodobnie zrobiłaby to ponownie.

Zagadka sygnału Wow! została rozwiązana?

Mimo, że wiele osób podchodziło dość sceptycznie do teorii o wiadomości od kosmitów, sygnał Wow! przez lata był obiektem rozmaitych badań i analiz, mających na celu potwierdzenie jego pochodzenia. W 2016 roku profesor Antonio Paris i doktor Evan Davies uznali, że tajemniczy komunikat powstał w efekcie chmur wodorowych otaczających dwie komety. Obiekty o nazwach 26P/Christensen oraz P/2008 Y2 w momencie zarejestrowania dźwięku przez Ehmana nie były jeszcze znane naukowcom.

Ponoć Paris i Davies sprawdzili sygnał radiowy emitowany przez kilka różnych komet i w każdym wypadku zapis fal radiowych pasował do sygnału Wow! I chociaż obaj badacze przyznali, że nie mają absolutnej pewności co do pochodzenia dziwnego komunikatu sprzed prawie 40 lat, wyniki obserwacji mówią same za siebie.

Wygląda na to, że tajemnica sygnału Wow! została ostatecznie rozwiązana, jednakże wszystkie dotyczące dźwięku teorie oraz zdezorientowanie, jakie wywołał wśród naukowców jest niezwykle interesujące.

A wy co sądzicie o istnieniu pozaziemskiej cywilizacji? Dajcie znać w komentarzach.

Olga Konarzycka