12.05.2016 09:15

40-lecie Forda Fiesty

Amerykański producent samochodów wypuścił na rynek w 1976 roku pierwszą generację miejskiego modelu, który na przestrzeni lat mocno ewoluował.

40-lecie Forda Fiesty
foto: materiały prasowe

Protoplasta produkowany był w latach 1976-1983 w Hiszpanii, wielkiej Brytanii i dwóch zakładach produkcyjnych w Niemczech. Napędzany był 1-litrowym silnikiem. Klienci wybierać mogli spośród jednego z 6 poziomów wyposażenia – Base, Popular, L, GL, Ghia i S. Następnie gamę rozszerzono o jednostki 1.1, 1.3 i 1.6. Wszystkie one współpracowały z 4-biegową przekładnią ręczną.

Auto mierzyło zaledwie 3565 mm długości, 1567 mm szerokości, 1360 mm wysokości przy rozstawie osi 2286 mm. Było zatem mniejsze od współczesnej generacji Forda Ka, który legitymuje się następującymi wymiarami – 3620 mm długości, 1658 mm szerokości, 1505 mm wysokości i rozstaw osi 2300 mm. To świetnie ilustruje jak na przestrzeni lat samochód z generacji na generację stawał się coraz większy.

Debiut tego modelu na rynku amerykańskim przypadł na 1978 rok:

Następca tego modelu nieznaczne różnił się od swojego pierwowzoru. Zaprezentowany został w sierpniu 1983 roku. W mierzącej tyle samo Fieście przeprojektowano przód, pokrywę bagażnika, wnętrze, zyskał także parę nowych przetłoczeń. Pod maskę trafiły nowe silniki, przy czym niektóre z nich mogły być sprzężone z 4-biegową lub 5-biegową skrzynią ręczną, a inne – z CVT. Produkcją zajmowały się te same fabryki.

Mały model Forda na rynku konkurował z takimi pojazdami jak Austin Metro, Fiat 127, Nissan Micra, Peugeot 106 oraz Toyotą Starlet. W najlepszym roku, czyli 1987, sprzedano ponad 150 000 tych modeli w samej Wielkiej Brytanii.

Przełom nastąpił wraz z pokazaniem trzeciej generacji o roboczej nazwie BE-13 zaprezentowanej pod koniec 1988, a oficjalnie wjechał do salonów w lutym 1989. Auto opracowano na nowej platformie. Gamę rozszerzono o nową 5-drzwiową odmianę. Producent również opracował mocniejszą wersję RS1800 z 1,8-litrową jednostką o mocy 130 KM, która mogła rozpędzić się do 201 km/h.

W 1995 pojawiła się czwarta generacja BE91, która praktycznie z miejsca stała się bestsellerem w latach 1996-1998 w Wielkiej Brytanii. Mierząca 3828 mm długości, 1634 mm szerokości, 1320 mm wysokości przy rozstawie osi 2446 mm była pod względem stylistycznym i konstrukcyjnym jedynie rozwinięciem koncepcji poprzednika. Auto ważące od 924 do 1465 kg dostępne było w paru odmianach nadwozia – 3- i 5-drzwiowym hatchbacku, a także jako van. Pod maską mogły pracować jednostki o pojemności od 1.2 do 1.8 litra, sprzężone z 5-biegową skrzynią ręczną lub z bezstopniową przekładnią. W 1999 Fiesta doczekała się skromnego faceliftingu.

Kolejny przełom nastąpił wraz z debiutem piątej generacji, produkowanej od 2002 do 2008 roku. Fiesta dostępna była z wydajniejszymi silnikami o pojemności od 1.2 do 2 litrów. Auto mierzące 3916 mm długości, 1685 mm szerokości, 1432 mm wysokości przy rozstawie osi 2486 mm mogło pochwalić się przestronnym jak na swoją klasę wnętrzem. W bagażniku konstruktorom udało się wygospodarować 268 l przestrzeni.

W 2004 gamę rozszerzono o 2-litrową odmianę ST o mocy 150 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Samochód wyróżniał się przeprojektowanymi zderzakami, częściowo wykończonymi skórą fotelami w pierwszym rzędzie oraz większymi felgami w nowym wzorze. Umieszczona z przodu jednostka DOHC pozwalała małej Fieście od 0 do 100 km/h rozpędzić się w 8,4 s oraz osiągnąć maksymalną prędkość 208 km/h. Ważące 1137 kg auto zużywało przy tym 10,4 l/100 km w mieście, 5,7 l/100 poza miastem i 7,4/100 w cyklu mieszanym. O skuteczne hamowanie dbały hamulce tarczowe wentylowane z przodu i z tyłu.

Szósta i obecna generacja Fiesty po raz pierwszy została zaprezentowana we wrześniu 2007 roku na Frankfurt Motor Show. Wytwarzaniem samochodu zajmowały się fabryki w Hiszpanii, Chinach, Niemczech, Meksyku, Wietnamie, Wenezueli, Indiach, Brazylii i Rosji. Obecnie oferowana w gamie Forda Fiesta może być napędzana przez jeden ze sporej liczby silników. Najmniejszy 1.25 o mocy 60 KM kosztuje w Polsce od 45 350 zł, a w mocniejszej odmianie 82 KM – 47 850 zł. Dostępna jest także nowoczesna jednostka 1.0 EcoBoost generująca 100 KM – za 52 950 zł. Ten sam silnik może mieć także 125 lub 140 KM w ostrzejszych wariantach przy następujących cenach – 64 700 zł i 66 350 zł. „Na szczycie łańcucha pokarmowego” znalazła się wersja ST z 1,6-litrowym motorem o mocy 182 KM. Za takie auto w polskim salonie trzeba wydać od 75 400 zł wzwyż.

Dzisiaj Fiesta jest jednym z najpopularniejszych aut w swoim segmencie. Według JATO Dynamics, w pierwszym kwartale 2016 roku sprzedano ponad 84 000 egzemplarzy, co oznacza, że to najlepszy wynik w klasie i drugi najlepszy w ogóle w tym okresie czasu. Wkrótce będzie dostępna mocniejsza wersja ST200 o mocy 200 KM i 290 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która od 0 do 100 km/h potrafi rozpędzić się w 6,7 s i dobić do prędkości 226 km/h.

Tagi: Ford Duperele