28.06.2016 11:14

Babcia kontra Ford Focus RS w „Drift Mode”

Zdaniem recenzentów najnowszy Focus RS to wilk w owczej skórze. Po raz pierwszy dysponuje napędem na obie osie. Do tego pod jego maską drzemie potężne stadko 350 KM. Nic, tylko włączyć tryb Drift, posadzić babcię za kierownicę i wypuścić na tor!

Babcia kontra Ford Focus RS w „Drift Mode”
foto: kadr z wideo

Ten scenariusz wydaje się absurdem. Chyba, że kobieta w podeszłym wieku ma na koncie przejechane setki tysięcy kilometrów, doświadczenie torowe lub rajdowe za kierownicą wielu wymagających samochodów. Jednak w tę rolę wcieliła się po prostu jedna z najzwyczajniejszych w świecie babć. Hilary ma ponad 60 lat, jest na emeryturze. Była nauczycielka języków (łacińskiego i greckiego) nie czuje się zbyt pewnie za kierownicą. Nigdy w życiu nie doświadczyła czegoś takiego jak… poślizg. Przynajmniej w kontekście samochodu.

Niemniej, już na samym początku – po zajęciu miejsca pasażera – Hilary spodobał się samochód:

"

To czarujące. I nie kłamię mówiąc to – podoba mi się dźwięk silnika. Przypomina mi telewizję w niedzielne popułdnie w momencie, gdy przypadkowo przełączę na kanał sportowy. "

Focus RS korzysta z 2,3-litrowego silnika EcoBoost z turbosprężarkami typu Twin Scroll o małej bezwładności. Legitymuje się mocą 350 KM osiąganych przy 6000 obr./min. Jego maksymalny moment obrotowy w wysokości 430 Nm rozwijany jest w zakresie 2000-4500 obr./min. i przenoszony na obie osie przy współpracy z 6-biegową skrzynią ręczną. Dodatkowo RS uzbrojono w funkcję overboost, pozwalającą na uzyskanie dodatkowych 30 Nm przez 15 sekund.

Nowoczesny napęd pozwala przekazać nawet do 70% momentu na tylną oś. W zależności od preferencji kierowcy lub warunków panujących na drodze, może on wybrać jeden z 4 trybów jazdy – Normal, Sport, Track i Drift. O tym co się dzieje po wybraniu tego ostatniego, opowiedział syn Hilary:

"

Właściwie co ten samochód robi, to wysyła dużo momentu obrotowego na tylne koła, powodując, że kręcą się one bardzo szybko, w rezultacie tracąc przyczepność. Dzięki temu można poruszać się w kontrolowanym poślizgu tak długo, jak tylko zechcesz. "

Z ust babci padło fundamentalnie pytanie – „po co do cholery ludzie chcą tak robić?”. Odpowiedź jest prosta. Dla zabawy:

Focus w najmocniejszej odmianie potrafi waży 1560 kilogramów i potrafi osiągnąć 100 km/h już po 4,7 s. Jego prędkość maksymalna to 266 km/h. Ceny takiego samochodu w polskim salonie zaczynają się od 151 790 zł. W zamian klienci otrzymują auto mogące pomieścić 5 osób na pokładzie i 266 litrów w bagażniku. Chętnych nie brakuje. Już po paru miesiącach na to auto w Europie zdecydowało się 6200 osób. Najczęściej wybierany jest lakier Nitrous Blue.

Ten pojazd zdaniem dziennikarzy brytyjskiego magazynu „Top Gear”, jest najlepszym samochodem roku 2016, za co zresztą dostał nagrodę w ich własnym plebiscycie.

A Wy dalibyście swojej babci lub matce poprowadzić Forda Focusa RS w trybie Drift i na mokrej nawierzchni?

Tagi: #Duperele #Ford